TANSSISTA ON MONEKSI : Opettajana ja taiteilijana opettajuuden äärellä
Ihanus, Mari (2012)
Ihanus, Mari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255013
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyöprojektissani perehdyn henkilökohtaiseen prosessiin omasta opettajuudesta ja sen mahdollisuuksista taideaineopetuksen sisältöjen ja tavoitteiden jäsentämisessä. Työ sai alkunsa työelämässä koetusta tilanteesta, jolloin pedagogisen päätöksenteon tärkeys kulminoitui ja sitä kautta oman käyttöteorian tiedostaminen tuntui ajankohtaiselta sekä luontevalta tavalta koota yhteen työelämässä koettua ja opinnoissa opittua.
Opinnäytteeni kerää yhteen kirjallisuudessa esitettyä teoriaa ja kokemuksellista tietoa oman työn rerflektoinnin, kollega- ja opettajahaastattelun sekä kenttähavainnoinnin kautta. Työni tarkoitus ja tavoite on pohjimmiltaan hyvin henkilökohtainen, omaa opettajuuttani palveleva. Kuitenkin työssäni avatut asiat ovat tanssinopetuksen kentällä hyvin yleisesti tunnistettavissa, joten uskon opinnäytteeni palvelevan myös vertaisjoukkoa opettajuuden pohdinnan äärellä.
TANSSISTA ON MONEKSI. Opettajana ja taiteilijana opettajuuden äärellä, avaa työelämään astuvan kokeneen opiskelijan ajatusmaailmaa oman työn tutkimisesta, arvottamisesta ja käytänteistä. Opinnäytetyöprojekti oman opettajuuden, käyttöteorian ja käytänteen yhdistämisestä on ollut mahdollista keskustelevan vertaisryhmän, opiskelu- ja työyhteisöympäristön sekä kollegatovereiden tukemana. Työ rajautuu ammattini pedagogiseen pohdintaan taustalla vallitsevan taiteelijuuden innoittamana. Teemat, jotka kuvaavat opettajuuttani, heijastuvat taiteelijuudestani. Toivon työni rohkaisevan tanssinopettajaopiskelijaa ja tanssinopettajaa pysähtymään hetkeksi miettimään, mitkä asiat tekevät hänestä juuri sellaisen opettajan kuin hän on, tai sellaisen minkälainen hän haluaisi olla. Oman työn perustan perustavanlaatuinen pohdinta avaa mahdollisuuden työn jäsentämiseen, kehittämiseen, työssä jaksamiseen ja oman ammatti-identiteetin arvostamiseen.
Opinnäytetyöprojektissani perehdyn henkilökohtaiseen prosessiin omasta opettajuudesta ja sen mahdollisuuksista taideaineopetuksen sisältöjen ja tavoitteiden jäsentämisessä. Työ sai alkunsa työelämässä koetusta tilanteesta, jolloin pedagogisen päätöksenteon tärkeys kulminoitui ja sitä kautta oman käyttöteorian tiedostaminen tuntui ajankohtaiselta sekä luontevalta tavalta koota yhteen työelämässä koettua ja opinnoissa opittua.
Opinnäytteeni kerää yhteen kirjallisuudessa esitettyä teoriaa ja kokemuksellista tietoa oman työn rerflektoinnin, kollega- ja opettajahaastattelun sekä kenttähavainnoinnin kautta. Työni tarkoitus ja tavoite on pohjimmiltaan hyvin henkilökohtainen, omaa opettajuuttani palveleva. Kuitenkin työssäni avatut asiat ovat tanssinopetuksen kentällä hyvin yleisesti tunnistettavissa, joten uskon opinnäytteeni palvelevan myös vertaisjoukkoa opettajuuden pohdinnan äärellä.
TANSSISTA ON MONEKSI. Opettajana ja taiteilijana opettajuuden äärellä, avaa työelämään astuvan kokeneen opiskelijan ajatusmaailmaa oman työn tutkimisesta, arvottamisesta ja käytänteistä. Opinnäytetyöprojekti oman opettajuuden, käyttöteorian ja käytänteen yhdistämisestä on ollut mahdollista keskustelevan vertaisryhmän, opiskelu- ja työyhteisöympäristön sekä kollegatovereiden tukemana. Työ rajautuu ammattini pedagogiseen pohdintaan taustalla vallitsevan taiteelijuuden innoittamana. Teemat, jotka kuvaavat opettajuuttani, heijastuvat taiteelijuudestani. Toivon työni rohkaisevan tanssinopettajaopiskelijaa ja tanssinopettajaa pysähtymään hetkeksi miettimään, mitkä asiat tekevät hänestä juuri sellaisen opettajan kuin hän on, tai sellaisen minkälainen hän haluaisi olla. Oman työn perustan perustavanlaatuinen pohdinta avaa mahdollisuuden työn jäsentämiseen, kehittämiseen, työssä jaksamiseen ja oman ammatti-identiteetin arvostamiseen.