Tunnelilouhinnan aikainen suojaseinä
Muona, Lauri (2012)
Muona, Lauri
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255011
Tiivistelmä
Tässä työssä tarkasteltiin tunnelilouhinnan aikana ilmeneviä kuormituksia ja rasituksia, jotka kohdistuivat betonirakenteisiin. Betonirakenteen rakenteellinen mitoitus tehtiin koko Euroopan kattavalla Eurokoodi 2 suunnitteluohjeella. Kalliotekniseen suunnitteluun ei varsinaisesti ole olemassa mitään tiettyjä normeja ja laillisia määräyksiä, joten suunnitteluun jää itse harkittavaksi, mitkä kuormitustapaukset kussakin kalliorakennuskohteessa on otettava huomioon ja miten kuormitukset rakennetta pahiten rasittavat. Tämän takia suunnittelun vaatimustaso kasvaa huomattavasti ja yksinkertaisten rakenteiden tuotanto vaatii yleensä uudelleen suunnittelua.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja mitoittaa tunnelilouhinta työmaalle väliaikainen suoja- ja paineseinä nykyisellä Eurokoodi 2:n laskentametodilla, joka vastaa tämän päivän vaatimuksia rakennesuunnittelulle. Työn tarkoituksena oli tuoda esille uusi prototyyppirakenne tämän päivän rakennustuotantoon, ja kehittää siitä paras mahdollinen tuote. Kyseisen prototyypin perusmalli oli käytössä jo aiemmin, mutta tässä opinnäytetyössä rakenteen jatkokehittely onnistui tuomaan prototyypille uusia ominaisuuksia ja laskennallisia määrityksiä. Prototyypin uuteen perusmalliin lisättiin läpimenevä kulku- ja liikenneyhteys sekä ilmanvaihtokanavia. Aikaisempaa prototyyppiä oli käytetty ainoastaan suojaseinänä ja tämä uusi prototyyppi oli lujuusominaisuuksiltaan kestävämpi ja kustannuksiltaan lähes samanhintainen kuin edeltäjänsä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja mitoittaa tunnelilouhinta työmaalle väliaikainen suoja- ja paineseinä nykyisellä Eurokoodi 2:n laskentametodilla, joka vastaa tämän päivän vaatimuksia rakennesuunnittelulle. Työn tarkoituksena oli tuoda esille uusi prototyyppirakenne tämän päivän rakennustuotantoon, ja kehittää siitä paras mahdollinen tuote. Kyseisen prototyypin perusmalli oli käytössä jo aiemmin, mutta tässä opinnäytetyössä rakenteen jatkokehittely onnistui tuomaan prototyypille uusia ominaisuuksia ja laskennallisia määrityksiä. Prototyypin uuteen perusmalliin lisättiin läpimenevä kulku- ja liikenneyhteys sekä ilmanvaihtokanavia. Aikaisempaa prototyyppiä oli käytetty ainoastaan suojaseinänä ja tämä uusi prototyyppi oli lujuusominaisuuksiltaan kestävämpi ja kustannuksiltaan lähes samanhintainen kuin edeltäjänsä.