Teatterinäytelmän markkinointi ja kävijäkysely : Case: Haminan Teatterin kesänäytelmä Katsastus
Pensola, Aino (2012)
Pensola, Aino
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244984
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin ammattijohtoisen harrastajateatterin toimintaan ja tiedottamiseen sekä selvitettiin erilaisia tapoja kehittää näytelmäproduktioiden markkinointia. Työn pääpaino on kyselytutkimuksessa, joka toteutettiin Haminan Teatterin Katsastusnäytelmän esityskaudella kesällä 2011. Tutkimuksen avulla oli tarkoitus selvittää harrastajateatterin markkinoinnin ja tiedottamisen tehokkuutta sekä keinoja näiden parantamiseksi. Tutkimuksella haluttiin myös selvittää Haminan Teatterin uudistuneiden verkkosivujen tunnettuutta ja käyttöastetta sekä kesäteatteriyleisön teatterimieltymyksiä tulevia produktioita silmällä pitäen.
Kyselytutkimuksen perusjoukko oli Haminan Teatterin kesänäytelmä Katsastuksen yleisö ikään ja sukupuoleen katsomatta. Lomakemuotoista kyselyä jaettiin joka kymmenennelle kesäteatterivieraalle Haminassa, Turun Bastionissa ajalla 13.7.–14.8.2011. Vastauksia kyselytutkimukseen saatiin yhteensä 175. Kyselyn tulokset ja tulosten analyysi raportoitiin kirjallisesti Haminan Teatterille marraskuussa 2011.
Tutkimuksen tulosten perusteella Haminan Teatterilla on erittäin tärkeä rooli kotipaikkakuntansa koko kulttuuritoiminnassa. Tulosten perusteella saatiin selville myös kehitettäviä kohteita yhdistyksen toiminnassa ja tiedottamisessa. Teatterin verkkosivusto ei ollut vielä läpäissyt suuren yleisön tietoisuutta ja tätä tulisi jatkossa parantaa lisäämällä verkkomarkkinointia. Tiedottamisessa tulee huomioida ajantasaisuus ja uusimmat verkostoitumisen välineet, kuten sosiaalinen media, unohtamatta kuitenkaan jo luotujen mediasuhteiden ylläpitoa. Tutkimuksen perusteella harrastajateatterin on mahdollista saavuttaa näkyvyyttä aktiivisella ja luovalla markkinoinnilla.
Kyselytutkimuksen perusjoukko oli Haminan Teatterin kesänäytelmä Katsastuksen yleisö ikään ja sukupuoleen katsomatta. Lomakemuotoista kyselyä jaettiin joka kymmenennelle kesäteatterivieraalle Haminassa, Turun Bastionissa ajalla 13.7.–14.8.2011. Vastauksia kyselytutkimukseen saatiin yhteensä 175. Kyselyn tulokset ja tulosten analyysi raportoitiin kirjallisesti Haminan Teatterille marraskuussa 2011.
Tutkimuksen tulosten perusteella Haminan Teatterilla on erittäin tärkeä rooli kotipaikkakuntansa koko kulttuuritoiminnassa. Tulosten perusteella saatiin selville myös kehitettäviä kohteita yhdistyksen toiminnassa ja tiedottamisessa. Teatterin verkkosivusto ei ollut vielä läpäissyt suuren yleisön tietoisuutta ja tätä tulisi jatkossa parantaa lisäämällä verkkomarkkinointia. Tiedottamisessa tulee huomioida ajantasaisuus ja uusimmat verkostoitumisen välineet, kuten sosiaalinen media, unohtamatta kuitenkaan jo luotujen mediasuhteiden ylläpitoa. Tutkimuksen perusteella harrastajateatterin on mahdollista saavuttaa näkyvyyttä aktiivisella ja luovalla markkinoinnilla.