Läkemedel på röntgenavdelningen och läkemedelsskolning : En kvalitativ studie om läkemedlen på MRI, CT och angiografi samt läkemedelsskolningen.
Henriksson, Anne; Michelle, Silander (2011)
Henriksson, Anne
Michelle, Silander
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244982
Tiivistelmä
Sammanfattning:
Syftet med det här arbetet var att kartlägga läkemedlen som används på röntgen samt att undersöka innehållet i läkemedelsskolningen. Forskningsfrågorna var: Vilka läkemedel används på röntgen? Vad har man för ansvar som röntgenskötare när man ger läkemedlen? Vad innehåller läkemedelsskolningen? Hur upprätthålls kunskaperna? Ansvar och trygghet valdes som teoretiska utgångspunkter för arbetet.
Som metod användes kvalitativ dokumentstudie. En intervju gjordes med en avdelningssköterska på en röntgenavdelning. Resultatet av intervjun gjordes i form av en ”mindmap” med figurer och citat från intervjun. Kartläggningen av läkemedel gjordes med hjälp av en läkemedelslista. I intervjun kom det fram att radiologen har det huvudsakliga ansvaret men röntgenskötaren har också ansvar för att hon gör på rätt sätt och ger rätt läkemedel. Hur läkemedelsskolningen ser ut kom också upp och hur kunskaperna upprätthålls. Abstract:
The purpose of this study was to chart the medicines used in the radiology department and to research the contents of the medication schooling. The investigation problems were: which medicines are used in the radiology department? What responsibilities do you have as a radiographer when you give a medicine to a patient? What does the medication schooling contain? How is the knowledge maintained? Responsibility and safety were chosen as theoretical frames.
As method, qualitative document study was used. An interview with a head nurse of a radiology department was made. The results of the interview were portrayed in a mind map with figures and quotes from the interview. The charting of medicines was made based on a medicine list from a radiology department. The interview revealed that the radiologist has the main responsibility when medicines are given to patients, but it’s also the radiographer’s responsibility to give medicines in the correct way and that the correct medicine is given to patients. Contents of the drug schooling were also revealed and how the skills should be maintained.
Syftet med det här arbetet var att kartlägga läkemedlen som används på röntgen samt att undersöka innehållet i läkemedelsskolningen. Forskningsfrågorna var: Vilka läkemedel används på röntgen? Vad har man för ansvar som röntgenskötare när man ger läkemedlen? Vad innehåller läkemedelsskolningen? Hur upprätthålls kunskaperna? Ansvar och trygghet valdes som teoretiska utgångspunkter för arbetet.
Som metod användes kvalitativ dokumentstudie. En intervju gjordes med en avdelningssköterska på en röntgenavdelning. Resultatet av intervjun gjordes i form av en ”mindmap” med figurer och citat från intervjun. Kartläggningen av läkemedel gjordes med hjälp av en läkemedelslista. I intervjun kom det fram att radiologen har det huvudsakliga ansvaret men röntgenskötaren har också ansvar för att hon gör på rätt sätt och ger rätt läkemedel. Hur läkemedelsskolningen ser ut kom också upp och hur kunskaperna upprätthålls.
The purpose of this study was to chart the medicines used in the radiology department and to research the contents of the medication schooling. The investigation problems were: which medicines are used in the radiology department? What responsibilities do you have as a radiographer when you give a medicine to a patient? What does the medication schooling contain? How is the knowledge maintained? Responsibility and safety were chosen as theoretical frames.
As method, qualitative document study was used. An interview with a head nurse of a radiology department was made. The results of the interview were portrayed in a mind map with figures and quotes from the interview. The charting of medicines was made based on a medicine list from a radiology department. The interview revealed that the radiologist has the main responsibility when medicines are given to patients, but it’s also the radiographer’s responsibility to give medicines in the correct way and that the correct medicine is given to patients. Contents of the drug schooling were also revealed and how the skills should be maintained.