Ruokapalvelutuottajien ajatuksia tuotekehityksestä : luomuruoan kilpailukyvyn kehittäminen
Kohonen, Katarina (2012)
Kohonen, Katarina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244948
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisille luomuruokatuotteille on kysyntää jyväskyläläisissä julkisen sektorin ammattikeittiöissä. Tutkimuksessa etsittiin vastauksia tuotteisiin, pakkaukseen, tilaamiseen ja määriin liittyvissä kysymyksissä. Tutkimus kartoitti luomuruoan käyttöä ammattikeittiöissä ja sen käyttöön liittyviä esteitä ja haittoja. Opinnäytetyön näkökulmana oli keskisuomalaisen luomun kilpailukyvyn kehittäminen. Työ tehtiin toimeksiantona Ruralia-institituutin Maukas: Maakunnallista luomu- ja lähiruokaa yhteistyössä ammattikeittiöille –hankkeelle.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin marraskuun 2011 aikana kontrolloituna kyselynä kahdelle jyväskyläläiselle julkisen sektorin ruokapalveluiden tuottajalle. Tutkimuksen kyselylomake oli Maukas-hankkeen kehittelemä, mutta sen kysymyksiä rajattiin vastamaan luomua tutkimuksen näkökulman mukaisesti.
Jyväskyläiset julkisen sektorin ammattikeittiöt eivät käyttäneet luomua. Luomua pidettiin liian kalliina ja sen konkreettisia hyötyjä liian vähäisinä. Nykyistä tuotevalikoimaa pidettiin joissain tuoteryhmissä kattavana, mutta erikoisruokavalioihin toivottiin lisää vaihtoehtoja. Uusista tuotteista nousi esiin käsittelyasteen tärkeys. Tuotteiden tulee olla heti käytettävissä ruokatuotantoprosessissa. Toiveena olivat esimerkiksi kuoritut ja paloitellut vihannekset ja juurekset sekä peratut tuoreet marjat. Myös kalavalikoimaan toivottiin vaihtelua. Tutkimuksessa kävi ilmi, että lähellä tuotettu ruoka kiinnosti luomua enemmän. Tiedonvälitys ja verkostojen kehittäminen ovat tärkeitä tekijöitä parannettaessa Keski-Suomen luomun kilpailukykyä.
Tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä uusia luomuruokatuotteita kehitettäessä, ja olemassa olevien tuotteiden ominaisuuksia parannettaessa. Jatkotutkimusaiheena markkinatutkimuksen jatkaminen alueen ammattikeittiöissä on suositeltavaa lisäkysynnän määrittelemiseksi.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin marraskuun 2011 aikana kontrolloituna kyselynä kahdelle jyväskyläläiselle julkisen sektorin ruokapalveluiden tuottajalle. Tutkimuksen kyselylomake oli Maukas-hankkeen kehittelemä, mutta sen kysymyksiä rajattiin vastamaan luomua tutkimuksen näkökulman mukaisesti.
Jyväskyläiset julkisen sektorin ammattikeittiöt eivät käyttäneet luomua. Luomua pidettiin liian kalliina ja sen konkreettisia hyötyjä liian vähäisinä. Nykyistä tuotevalikoimaa pidettiin joissain tuoteryhmissä kattavana, mutta erikoisruokavalioihin toivottiin lisää vaihtoehtoja. Uusista tuotteista nousi esiin käsittelyasteen tärkeys. Tuotteiden tulee olla heti käytettävissä ruokatuotantoprosessissa. Toiveena olivat esimerkiksi kuoritut ja paloitellut vihannekset ja juurekset sekä peratut tuoreet marjat. Myös kalavalikoimaan toivottiin vaihtelua. Tutkimuksessa kävi ilmi, että lähellä tuotettu ruoka kiinnosti luomua enemmän. Tiedonvälitys ja verkostojen kehittäminen ovat tärkeitä tekijöitä parannettaessa Keski-Suomen luomun kilpailukykyä.
Tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä uusia luomuruokatuotteita kehitettäessä, ja olemassa olevien tuotteiden ominaisuuksia parannettaessa. Jatkotutkimusaiheena markkinatutkimuksen jatkaminen alueen ammattikeittiöissä on suositeltavaa lisäkysynnän määrittelemiseksi.