Tanssijan roolityö : Minä toisena
Penttilä, Elena (2012)
Penttilä, Elena
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244918
Tiivistelmä
Tanssi ja teatteri, sekä näyttämöllisyyden mahdollisuudet ja haasteet, kiehtovat minua. Taiteellisen opinnäytetyöni innoittajana on toiminut tahtoni löytää työskentelymuoto, jossa tanssija kykenisi hyödyntämään näyttelijäntyön perusteita tuodakseen keholliseen ilmaisuunsa moniulotteisuutta ja syvyyttä.
Opinnäytetyöni produktiotyöskentelyssä roolityön lähtökohtana toimivat eri aistikanavia pitkin tarjotut impulssit, näyttämötilan käsittäminen paikkana sekä teokselle luotu tarinamuotoinen taustavire. Ilmaisussa tavoitteena oli tuoda näyttämölle kokeva ja ympäristöön vuorovaikutuksellisesti reagoiva tanssija. Prosessin aikana oli tarkoitus luoda näyttämölle sellaiset olosuhteet, joissa tanssija kykenisi reagoimaan saamiinsa impulsseihin vapaasti. Ilmaisulla tarkoitan sitä fyysisenä näyttäytyvää kokonaisuutta, johon esityksen sanoma – henkinen sisältö – kiteytetään. Näyttämöllä tunteet ovat toimintaa, tai Aristoteleen filosofian mukaisesti elämä on toimintaa.
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa ja tarkastella ilmiöitä, joita työryhmämme kohtasi tanssijan roolityöhön tähtäävän produktiotyöskentelyn aikana. Tutkimusaineisto koostuu tanssijoille tekemistäni kyselyistä, prosessin aikana käytyjen keskustelujen muistiinpanoista sekä tutkimuspäiväkirjasta, johon kirjasin havaintoja työskentelystämme. Aineiston analyysin lähtökohtana toimi tarve ymmärtää, mitä ja miksi prosessin aikana todella tapahtui. Lähestyin aineistoa lähiluvun menetelmin ja esiin nousseiden teemojen tulkintaan hain tukea alan kirjallisuudesta.
Produktiotyöskentelyssä korostuivat tanssijakeskeisyys sekä pyrkimys dialogiseen työskentelyyn. Prosessi osoitti tanssijan sisäisen motivaation ja ennakkoasenteiden merkityksen roolityöskentelyn sisäistämisen onnistumisessa. Myös työskentelyilmapiirin laatu sekä työryhmän jäsenten ymmärrys omasta ja muiden toimintarooleista korostuivat.
Toivon opinnäytetyöni herättävän ajatuksia ilmaisutavoista ja näyttämöllisyyden mahdollisuuksista. Tavoitteenani ei ole ollut luoda suoranaista ohjekirjaa, vaan tarjota yksi näkökulma tanssiteoksen ilmaisun työstämiseen ja ohjaamiseen.
Opinnäytetyöni produktiotyöskentelyssä roolityön lähtökohtana toimivat eri aistikanavia pitkin tarjotut impulssit, näyttämötilan käsittäminen paikkana sekä teokselle luotu tarinamuotoinen taustavire. Ilmaisussa tavoitteena oli tuoda näyttämölle kokeva ja ympäristöön vuorovaikutuksellisesti reagoiva tanssija. Prosessin aikana oli tarkoitus luoda näyttämölle sellaiset olosuhteet, joissa tanssija kykenisi reagoimaan saamiinsa impulsseihin vapaasti. Ilmaisulla tarkoitan sitä fyysisenä näyttäytyvää kokonaisuutta, johon esityksen sanoma – henkinen sisältö – kiteytetään. Näyttämöllä tunteet ovat toimintaa, tai Aristoteleen filosofian mukaisesti elämä on toimintaa.
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa ja tarkastella ilmiöitä, joita työryhmämme kohtasi tanssijan roolityöhön tähtäävän produktiotyöskentelyn aikana. Tutkimusaineisto koostuu tanssijoille tekemistäni kyselyistä, prosessin aikana käytyjen keskustelujen muistiinpanoista sekä tutkimuspäiväkirjasta, johon kirjasin havaintoja työskentelystämme. Aineiston analyysin lähtökohtana toimi tarve ymmärtää, mitä ja miksi prosessin aikana todella tapahtui. Lähestyin aineistoa lähiluvun menetelmin ja esiin nousseiden teemojen tulkintaan hain tukea alan kirjallisuudesta.
Produktiotyöskentelyssä korostuivat tanssijakeskeisyys sekä pyrkimys dialogiseen työskentelyyn. Prosessi osoitti tanssijan sisäisen motivaation ja ennakkoasenteiden merkityksen roolityöskentelyn sisäistämisen onnistumisessa. Myös työskentelyilmapiirin laatu sekä työryhmän jäsenten ymmärrys omasta ja muiden toimintarooleista korostuivat.
Toivon opinnäytetyöni herättävän ajatuksia ilmaisutavoista ja näyttämöllisyyden mahdollisuuksista. Tavoitteenani ei ole ollut luoda suoranaista ohjekirjaa, vaan tarjota yksi näkökulma tanssiteoksen ilmaisun työstämiseen ja ohjaamiseen.