Teollisuuden nestetestausmarkkinoiden kilpailukeinot sinisen meren strategian luomisen pohjana
Kääriäinen, Anni (2012)
Kääriäinen, Anni
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244916
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään teollisuuden nestetestausmarkkinoiden kilpailukeinot sinisen meren strategian luomisen pohjaksi. Tässä yhteydessä teollisuuden nestetestauksella tarkoitetaan prosessiteollisuuden vesiin liittyviä mittauksia. Työn lopputulos tiivistyy sinisen meren strategian mukaiseen teollisuuden nestetestausmarkkinoiden kilpailukeinoja kuvaavaan strategiaprofiiliin.
Sinisen meren strategian avaaminen aloittaa opinnäytetyön teoriaosuuden. Kilpailuetu luku muodostuu kilpailun, markkinoiden ja pääosassa kilpailukeinojen esittelystä. Kilpailukeinoja käsitellään 7P-mallin mukaisesti ja niiden painotuksessa otetaan huomioon business-to-business -markkinoiden ja high tech -alan erityispiirteet.
Opinnäytetyöhön tehtiin sekundaaritietoa hyväksikäyttävä taustatutkimus teollisuuden nestetestausmarkkinoiden toimintaympäristöstä. Taustatutkimuksen tarkoituksena on helpottaa hyvin moniulotteisen alan ymmärtämistä. Varsinainen tutkimus teollisuuden nestetestausmarkkinoiden kilpailukeinoista toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena, johon haastateltiin seitsemää alan toimijaa.
Teknologia-alalle tyypillisesti kilpailukeinoissa painottuivat tuotteen eri ominaisuudet, hinta ja asiantunteva asia-kaspalvelu. Kilpailukeinoja kuvaavaan strategiaprofiiliin valikoitui yhdeksän tekijää, jotka parhaiten kuvaavat teollisuuden nestetestausmarkkinoilla nykypäivänä käytettäviä kilpailukeinoja. Strategiaprofiilin pohjalta voidaan tutkia mahdollisuuksia sinisen meren strategian luomiseen toimeksiantajalle.
Sinisen meren strategian avaaminen aloittaa opinnäytetyön teoriaosuuden. Kilpailuetu luku muodostuu kilpailun, markkinoiden ja pääosassa kilpailukeinojen esittelystä. Kilpailukeinoja käsitellään 7P-mallin mukaisesti ja niiden painotuksessa otetaan huomioon business-to-business -markkinoiden ja high tech -alan erityispiirteet.
Opinnäytetyöhön tehtiin sekundaaritietoa hyväksikäyttävä taustatutkimus teollisuuden nestetestausmarkkinoiden toimintaympäristöstä. Taustatutkimuksen tarkoituksena on helpottaa hyvin moniulotteisen alan ymmärtämistä. Varsinainen tutkimus teollisuuden nestetestausmarkkinoiden kilpailukeinoista toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena, johon haastateltiin seitsemää alan toimijaa.
Teknologia-alalle tyypillisesti kilpailukeinoissa painottuivat tuotteen eri ominaisuudet, hinta ja asiantunteva asia-kaspalvelu. Kilpailukeinoja kuvaavaan strategiaprofiiliin valikoitui yhdeksän tekijää, jotka parhaiten kuvaavat teollisuuden nestetestausmarkkinoilla nykypäivänä käytettäviä kilpailukeinoja. Strategiaprofiilin pohjalta voidaan tutkia mahdollisuuksia sinisen meren strategian luomiseen toimeksiantajalle.