Markkinointisuunnitelma kohdeyritykselle
Pakanen, Joni (2012)
Pakanen, Joni
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204244907
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyön toimeksiantajana on kirjoittajan oma yritys, joka toimii piharakennusalalla. Työn tarkoituksena on kehittää yritykselle toimiva ja realistinen markkinointisuunnitelma, joka kartoittaa oikeat keinot myynnin, markkinaosuuden ja tunnettuuden kasvattamiseen. Yrityksen toiminta on ollut kausiluonteista ja varsinaista markkinointisuunnitelmaa ei ole ollut olemassa. Markkinointi on toiminut ”everything is marketing”- periaatteella ja myynninedistäminen on tapahtunut pääasiassa messujen kautta.
Markkinointisuunnitelman tutkimustavoitteena on identifioida ne markkinoinnin työkalut, jotka mahdollistavat yrityksen liiketoiminnan kasvun, menestymisen kilpailussa ja toiminnan kehittämisen ympärivuotiseksi. Työssä etsitään vastausta myös päätutkimuskysymystä tarkentavaan alakysymykseen; mihin markkinointiviestinnän keinoihin yrityksen tulee tulevaisuudessa panostaa, jotta todellinen asiakaspotentiaali saataisiin täysimääräisesti hyödynnettyä. Markkinointisuunnitelma on laadittu yrityksen todelliset resurssit huomioonottaen.
Opinnäytetyö tarkastelee yrityksen nykyistä toimintaa eri lähtökohta-analyysien kautta, jotta yrityksen kriittiset menestystekijät saataisiin selville. Lähtökohta-analyysit luovat myös tukevan pohjan esitetyille kehitysehdotuksille. Työssä käsitellään muun muassa asiakasryhmien segmentointia ja ostokäyttäytymistä. Segmentoinnin teoreettisen pohjan ja yrittäjän käytännön kokemusten perusteella yritykselle määritellään asiakassegmentit spesifine markkinointikeinoineen ja -kanavineen. Yritykselle valitaan työssä myös ne markkinointistrategiat, joita se lähtee toteuttamaan. Valittujen markkinointitoimenpiteiden pohjalta yritykselle laaditaan tarkka toimenpide- ja seurantasuunnitelma vuodelle 2012.
Opinnäytetyö on toteutettu vetoketju- mallilla, jotta yrittäjä pystyy paremmin käymään dialogia teorian sekä omien kokemusten ja ideoiden välillä. Vetoketju- mallilla kirjoitettu opinnäyteyö on myös helpommin hyödynnettävissä jatkokäyttöön. Yritys tarvitsee tulevaisuudessa toimivan ulkomaankauppasuunnitelman, jonka teossa tätä työtä voidaan hyödyntää.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on kirjoittajan oma yritys, joka toimii piharakennusalalla. Työn tarkoituksena on kehittää yritykselle toimiva ja realistinen markkinointisuunnitelma, joka kartoittaa oikeat keinot myynnin, markkinaosuuden ja tunnettuuden kasvattamiseen. Yrityksen toiminta on ollut kausiluonteista ja varsinaista markkinointisuunnitelmaa ei ole ollut olemassa. Markkinointi on toiminut ”everything is marketing”- periaatteella ja myynninedistäminen on tapahtunut pääasiassa messujen kautta.
Markkinointisuunnitelman tutkimustavoitteena on identifioida ne markkinoinnin työkalut, jotka mahdollistavat yrityksen liiketoiminnan kasvun, menestymisen kilpailussa ja toiminnan kehittämisen ympärivuotiseksi. Työssä etsitään vastausta myös päätutkimuskysymystä tarkentavaan alakysymykseen; mihin markkinointiviestinnän keinoihin yrityksen tulee tulevaisuudessa panostaa, jotta todellinen asiakaspotentiaali saataisiin täysimääräisesti hyödynnettyä. Markkinointisuunnitelma on laadittu yrityksen todelliset resurssit huomioonottaen.
Opinnäytetyö tarkastelee yrityksen nykyistä toimintaa eri lähtökohta-analyysien kautta, jotta yrityksen kriittiset menestystekijät saataisiin selville. Lähtökohta-analyysit luovat myös tukevan pohjan esitetyille kehitysehdotuksille. Työssä käsitellään muun muassa asiakasryhmien segmentointia ja ostokäyttäytymistä. Segmentoinnin teoreettisen pohjan ja yrittäjän käytännön kokemusten perusteella yritykselle määritellään asiakassegmentit spesifine markkinointikeinoineen ja -kanavineen. Yritykselle valitaan työssä myös ne markkinointistrategiat, joita se lähtee toteuttamaan. Valittujen markkinointitoimenpiteiden pohjalta yritykselle laaditaan tarkka toimenpide- ja seurantasuunnitelma vuodelle 2012.
Opinnäytetyö on toteutettu vetoketju- mallilla, jotta yrittäjä pystyy paremmin käymään dialogia teorian sekä omien kokemusten ja ideoiden välillä. Vetoketju- mallilla kirjoitettu opinnäyteyö on myös helpommin hyödynnettävissä jatkokäyttöön. Yritys tarvitsee tulevaisuudessa toimivan ulkomaankauppasuunnitelman, jonka teossa tätä työtä voidaan hyödyntää.