Toimintolaskentamallin suunnittelu, toteutus ja dokumentointi
Ahrio, Eeva (2012)
Ahrio, Eeva
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234887
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Tampereen kaupungin toisen asteen koulutukselle. Työn lähtökohtina olivat johtamisen apuvälineeksi tulossa olevan tuottavuusmittariston sekä tuotteistuksen tietotarpeet. Tuottavuusmittaristoa varten tarvittiin tietoja, joita ei ollut olemassa organisaation tietojärjestelmissä. Tuotteistuksen osalta tavoitteena oli parantaa laskennan läpinäkyvyyttä ja vertailukelpoisuutta.
Tuotteistukseen liittyen tehtävänä oli laskea lukiokoulutuksen palvelutuotteiden kokonaishinnat. Tuottavuusmittaristoa varten piti selvittää ydintoiminnan, tukitoiminnan ja hallinnon sekä välittömän asiakastyön kustannusten osuudet palvelutuotteiden hinnoista. Menetelmänä oli toimintolaskenta ja välineenä Opiferus-toimintolaskentaohjelma. Laskennassa käytettiin vuoden 2010 toteumatietoja. Tehtävänantoon sisältyi myös toimintolaskentamallin toteutuksen dokumentointi. Dokumentin on tarkoitus toimia työohjeena mallin päivittämisessä ja uusien toimintolaskentamallien rakentamisessa.
Laskennan lopputuloksena saatiin lukiokoulutuksen palvelutuotteiden hinnat sekä tiedot kustannusten jakautumisesta ydintoiminnan, tukitoiminnan, hallinnon sekä välittömän asiakastyön kustannuksiin. Lisäksi laskentamallista saatiin lukiokohtaisia suoritemittareita.
Toimintolaskenta soveltui hyvin menetelmäksi, sillä tehtävän edellyttämässä toiminnan luokittelussa voitiin hyödyntää toimintoulottuvuutta. Toteutuksessa käytetty Opiferus-toimintolaskentaohjelma osoittautui hyväksi välineeksi, koska se oli helppokäyttöinen ja sen moduulirakenne auttoi hahmottamaan kustannusten kohdistamista. Laskentatulosten luotettavuus ja vertailukelpoisuus eivät kuitenkaan ole parhaat mahdolliset tuot-tavuusmittaristoa varten tuotettujen tietojen osalta, sillä toiminnan luokittelu perustui osittain riittämättömään ohjeistukseen. Asia on korjattavissa paremmalla ohjeistuksella ja laskentamallin päivittämisellä.
Opinnäytetyönä tehdyllä laskentamallilla on jo laskettu lukiokoulutuksen palvelutuotteiden vuoden 2011 kustannukset ja tehtyä dokumenttia on käytetty työohjeena toteumatietojen tuonnissa sekä mallin päivittämisessä.
Tuotteistukseen liittyen tehtävänä oli laskea lukiokoulutuksen palvelutuotteiden kokonaishinnat. Tuottavuusmittaristoa varten piti selvittää ydintoiminnan, tukitoiminnan ja hallinnon sekä välittömän asiakastyön kustannusten osuudet palvelutuotteiden hinnoista. Menetelmänä oli toimintolaskenta ja välineenä Opiferus-toimintolaskentaohjelma. Laskennassa käytettiin vuoden 2010 toteumatietoja. Tehtävänantoon sisältyi myös toimintolaskentamallin toteutuksen dokumentointi. Dokumentin on tarkoitus toimia työohjeena mallin päivittämisessä ja uusien toimintolaskentamallien rakentamisessa.
Laskennan lopputuloksena saatiin lukiokoulutuksen palvelutuotteiden hinnat sekä tiedot kustannusten jakautumisesta ydintoiminnan, tukitoiminnan, hallinnon sekä välittömän asiakastyön kustannuksiin. Lisäksi laskentamallista saatiin lukiokohtaisia suoritemittareita.
Toimintolaskenta soveltui hyvin menetelmäksi, sillä tehtävän edellyttämässä toiminnan luokittelussa voitiin hyödyntää toimintoulottuvuutta. Toteutuksessa käytetty Opiferus-toimintolaskentaohjelma osoittautui hyväksi välineeksi, koska se oli helppokäyttöinen ja sen moduulirakenne auttoi hahmottamaan kustannusten kohdistamista. Laskentatulosten luotettavuus ja vertailukelpoisuus eivät kuitenkaan ole parhaat mahdolliset tuot-tavuusmittaristoa varten tuotettujen tietojen osalta, sillä toiminnan luokittelu perustui osittain riittämättömään ohjeistukseen. Asia on korjattavissa paremmalla ohjeistuksella ja laskentamallin päivittämisellä.
Opinnäytetyönä tehdyllä laskentamallilla on jo laskettu lukiokoulutuksen palvelutuotteiden vuoden 2011 kustannukset ja tehtyä dokumenttia on käytetty työohjeena toteumatietojen tuonnissa sekä mallin päivittämisessä.