ADHD SOPEUTUMISVALMENNUKSEN HYÖDYNNETTÄVYYS JA ONNISTUMINEN SATAKUNNAN KESKUSSAIRAALASSA
Harju, Katri (2012)
Harju, Katri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234871
Tiivistelmä
Satakunnan keskussairaalassa järjestettiin v. 2010 ensimmäistä kertaa ADHD sopeutumisvalmennus, jossa oli ryhmäjakona ADHD-lapset, heidän vanhempansa ja sisarukset kukin omassa ryhmässään. Opinnäytetyön aiheena oli selvittää v. 2010 Satakunnan keskussairaalassa järjestettyyn ADHD sopeutumisvalmennukseen osallistuvan ohjausta opiskelemaan tulleen henkilön kokemuksia saamastaan opetuksesta ja ohjauksesta. Lisäksi selvitettiin oliko Suomen muissa sairaanhoitopiireissä käytössä samanlaista ryhmäjakoa sopeutumisvalmennuksissa ja niiden mahdolliset sisällöt.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee ADHD:tä, sen syitä, oireita, diagnosointia ja hoitoa. Työssä käsiteltiin myös ADHD:n mukanaan tuomia haasteita perheiden elämään. Aineisto kerättiin haastattelemalla sopeutumisvalmennusta opiskelemaan tullutta ulkopaikkakuntalaista henkilöä. Haastattelut painottuivat selvittämään miten hänet otettiin vastaan työyhteisöön, oliko hän saanut tarvittavat välineet toteuttaa valmennusta itsenäisesti ja miten hän koki sopeutumisvalmennuksen onnistumisen. Lisäksi selvitettiin oliko hänellä muutosehdotuksia valmennukseen. Muiden sairaanhoitopiirien kyselyt tapahtuivat kirjeitse ja sähköpostitse.
Tuloksista ilmeni, että valmennuksen opiskelija oli saanut tarvittavat tiedot itsenäiseen toimintaan. Hänet oli heti otettu hyvin mukaan työyhteisöön ja häntä oli pidetty ajan tasalla asioista. Hän oli tyytyväinen valmennuksen sisältöön. Haastateltava toivoi enemmän yhteistyötä ohjaajien kesken, jotta kaikkiin valmennusryhmiin saataisiin samanlaiset sisällöt valmennustapaamisiin. Aikatauluongelmia ei päässyt syntymään, koska kaikki aikataulutettiin jo varhaisessa vaiheessa. Haastateltava toivoi lisää tunteja ohjaajien tapaamisiin. Muissa sairaanhoitopiireissä ei ollut käytössä vastaavalla ryhmäjaolla olevia sopeutumisvalmennuksia.
Tämä opinnäytetyö on case-tutkimus, jossa kuvataan yhden sopeutumisvalmennuskurssin ohjausta opiskelleen henkilön kokemuksia eikä työn tulokset siksi ole yleistettävissä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee ADHD:tä, sen syitä, oireita, diagnosointia ja hoitoa. Työssä käsiteltiin myös ADHD:n mukanaan tuomia haasteita perheiden elämään. Aineisto kerättiin haastattelemalla sopeutumisvalmennusta opiskelemaan tullutta ulkopaikkakuntalaista henkilöä. Haastattelut painottuivat selvittämään miten hänet otettiin vastaan työyhteisöön, oliko hän saanut tarvittavat välineet toteuttaa valmennusta itsenäisesti ja miten hän koki sopeutumisvalmennuksen onnistumisen. Lisäksi selvitettiin oliko hänellä muutosehdotuksia valmennukseen. Muiden sairaanhoitopiirien kyselyt tapahtuivat kirjeitse ja sähköpostitse.
Tuloksista ilmeni, että valmennuksen opiskelija oli saanut tarvittavat tiedot itsenäiseen toimintaan. Hänet oli heti otettu hyvin mukaan työyhteisöön ja häntä oli pidetty ajan tasalla asioista. Hän oli tyytyväinen valmennuksen sisältöön. Haastateltava toivoi enemmän yhteistyötä ohjaajien kesken, jotta kaikkiin valmennusryhmiin saataisiin samanlaiset sisällöt valmennustapaamisiin. Aikatauluongelmia ei päässyt syntymään, koska kaikki aikataulutettiin jo varhaisessa vaiheessa. Haastateltava toivoi lisää tunteja ohjaajien tapaamisiin. Muissa sairaanhoitopiireissä ei ollut käytössä vastaavalla ryhmäjaolla olevia sopeutumisvalmennuksia.
Tämä opinnäytetyö on case-tutkimus, jossa kuvataan yhden sopeutumisvalmennuskurssin ohjausta opiskelleen henkilön kokemuksia eikä työn tulokset siksi ole yleistettävissä.