Äiti - Voi hyvin! : Kolme ryhmänohjauskertaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton vauvakerhoon
Jalonen, Jenna; Laurinen, Suvi; Toivola, Saara (2012)
Jalonen, Jenna
Laurinen, Suvi
Toivola, Saara
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234867
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli pitää kolme ryhmänohjauskertaa alle yksi-vuotiaiden lasten äideille äidin ja perheen hyvinvointia edistävistä aiheista. Ryhmänohjauksen aiheet olivat äidin hyvinvointi, parisuhde sekä vauvan uni ja temperamentti. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) Tampereen osaston kanssa ja ryhmänohjauskerrat olivat osa vauvakerhoa. Ohjauskertojen pääteemat päätettiin yhdessä MLL:n Tampereen osaston henkilökunnan kanssa. Tehtävänä oli selvittää, miten äiti voi parantaa omaa hyvinvointiaan vauva-arjen keskellä, miten vauvan unirytmi muotoutuu ja millaista on hyvä ryhmänohjaus.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimintaan painottuvana opinnäytetyönä ja opinnäytetyö on yksiosainen. Työn teoriaosuudessa määritellään työn teoreettiset lähtökohdat, joiden pohjalta ryhmänohjauskerrat suunniteltiin ja toteutettiin. Ohjauskerrat järjestettiin kolmena peräkkäisenä viikkona MLL:n vauvakerhossa lokakuussa 2011. Keskusteluun painottuvat ryhmänohjauskerrat kestivät noin 20 minuuttia ja paikalla oli viidestä kuuteen äitiä kerralla. Ohjastilanteet toteutettiin saman kaavan mukaan, joka sisälsi esittelyn, teoriaosuuden sekä vapaamuotoista keskustelua ja kysymyksiä. Raporttiosuudessa käsitellään opinnäytetyön prosessin vaiheet. Tätä opinnäytetyötä tarkastellaan perhekeskeisyyden näkökulmasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa vauvakerhossa käyville äideille tietoa oman hyvinvoinnin ylläpitämisestä imeväisikäisen vauvan kanssa, vauvan univaikeuksista, ja perheen jaksamisesta ja parisuhteen hoitamisesta ja saada keskustelevilla ryhmänohjauskerroilla äidit huomaamaan vertaistuen merkitys muista samassa tilanteessa olevista äideistä. Lisäksi tavoitteena oli omien esiintymis- ja ohjaustaitojen kehittäminen. Äitien antaman palautteen mukaan ryhmänohjauksemme oli hyödyllinen ja opinnäytetyöntekijöiden ohjaustaitoja pidettiin hyvinä. Kehittämisehdotuksena on järjestää vanhemmille vastaavanlainen ryhmänohjaus imeväisikäisen ruokailusta ja erikoisruokavalioista.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimintaan painottuvana opinnäytetyönä ja opinnäytetyö on yksiosainen. Työn teoriaosuudessa määritellään työn teoreettiset lähtökohdat, joiden pohjalta ryhmänohjauskerrat suunniteltiin ja toteutettiin. Ohjauskerrat järjestettiin kolmena peräkkäisenä viikkona MLL:n vauvakerhossa lokakuussa 2011. Keskusteluun painottuvat ryhmänohjauskerrat kestivät noin 20 minuuttia ja paikalla oli viidestä kuuteen äitiä kerralla. Ohjastilanteet toteutettiin saman kaavan mukaan, joka sisälsi esittelyn, teoriaosuuden sekä vapaamuotoista keskustelua ja kysymyksiä. Raporttiosuudessa käsitellään opinnäytetyön prosessin vaiheet. Tätä opinnäytetyötä tarkastellaan perhekeskeisyyden näkökulmasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa vauvakerhossa käyville äideille tietoa oman hyvinvoinnin ylläpitämisestä imeväisikäisen vauvan kanssa, vauvan univaikeuksista, ja perheen jaksamisesta ja parisuhteen hoitamisesta ja saada keskustelevilla ryhmänohjauskerroilla äidit huomaamaan vertaistuen merkitys muista samassa tilanteessa olevista äideistä. Lisäksi tavoitteena oli omien esiintymis- ja ohjaustaitojen kehittäminen. Äitien antaman palautteen mukaan ryhmänohjauksemme oli hyödyllinen ja opinnäytetyöntekijöiden ohjaustaitoja pidettiin hyvinä. Kehittämisehdotuksena on järjestää vanhemmille vastaavanlainen ryhmänohjaus imeväisikäisen ruokailusta ja erikoisruokavalioista.