Don Quijote ja ranskalaiset säveltäjät
Orvo, Marko (2012)
Orvo, Marko
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234853
Tiivistelmä
Tämä kirjallinen osuus opinnäytetyöstäni käsittelee Jacques Ibertin ja Maurice Ravelin laulusarjoja Don Quijotesta. Laulut sävellettiin venäläiselle bassolle
Fjodor Shaljapinille Don Quijotesta kertovaa elokuvaa varten. Kerron tässä kirjallisessa osassa myös tunnelmia konsertin harjoitteluvaiheesta ja itse konsertista. Laulujen tekstit olen kääntänyt ja ne löytyvät liitteistä. Lisäksi olen tutkinut laulujen rakennetta ja tyylilajia. Olen myös liittänyt tiivistelmät säveltäjien elämäkerroista tähän kirjalliseen työhön.
El Ingenuoso Hildalgo Don Quixote de la Mancha on ensimmäinen nykyaikainen romaani vuodelta 1605, jonka pohjalta on tehty lukemattomia lauluja, elokuvia, baletteja, oopperoita ja näytelmiä. Romaani kertoo liikaa ritariromaaneja lukeneesta miehestä, jolla todellisuus ja kuvitelmat sekoittuvat lopulta keskenään.
Maurice Ravel ja Jacques Ibert sijoittuvat ajallisesti ranskalaisen impressionismin kulta-aikaan, ja kuitenkin molemmat säveltäjät sanoutuivat irti kyseisestä tyylisuunnasta. Kummallakin on oma tunnistettava persoonallinen sävellystyylinsä. Ibert käyttää runsaasti satiiria ja suuri osa hänen musiikistaan onkin kepeää ja leikkisää. Vakavamielisempi Ravel sen sijaan käyttää orkesteriteoksissaan mesta-rillisesti sointivärejä tunnelman luomiseen. Kummaltakin säveltäjältä löytyy
runsaasti näyttämö- ja pianomusiikkia, olivathan molemmat alun perin pianisteja. Ibert sävelsi lisäksi runsaasti elokuvamusiikkia. Ravelin kamarimusiikkiteokset taas ovat ohjelmistokirjallisuuden keskeisiä teoksia.
Fjodor Shaljapinille Don Quijotesta kertovaa elokuvaa varten. Kerron tässä kirjallisessa osassa myös tunnelmia konsertin harjoitteluvaiheesta ja itse konsertista. Laulujen tekstit olen kääntänyt ja ne löytyvät liitteistä. Lisäksi olen tutkinut laulujen rakennetta ja tyylilajia. Olen myös liittänyt tiivistelmät säveltäjien elämäkerroista tähän kirjalliseen työhön.
El Ingenuoso Hildalgo Don Quixote de la Mancha on ensimmäinen nykyaikainen romaani vuodelta 1605, jonka pohjalta on tehty lukemattomia lauluja, elokuvia, baletteja, oopperoita ja näytelmiä. Romaani kertoo liikaa ritariromaaneja lukeneesta miehestä, jolla todellisuus ja kuvitelmat sekoittuvat lopulta keskenään.
Maurice Ravel ja Jacques Ibert sijoittuvat ajallisesti ranskalaisen impressionismin kulta-aikaan, ja kuitenkin molemmat säveltäjät sanoutuivat irti kyseisestä tyylisuunnasta. Kummallakin on oma tunnistettava persoonallinen sävellystyylinsä. Ibert käyttää runsaasti satiiria ja suuri osa hänen musiikistaan onkin kepeää ja leikkisää. Vakavamielisempi Ravel sen sijaan käyttää orkesteriteoksissaan mesta-rillisesti sointivärejä tunnelman luomiseen. Kummaltakin säveltäjältä löytyy
runsaasti näyttämö- ja pianomusiikkia, olivathan molemmat alun perin pianisteja. Ibert sävelsi lisäksi runsaasti elokuvamusiikkia. Ravelin kamarimusiikkiteokset taas ovat ohjelmistokirjallisuuden keskeisiä teoksia.