Markkinointisuunnitelman laatiminen Case: Tapahtumapalvelu Salpasafarit Oy
Huttunen, Milla (2012)
Huttunen, Milla
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234830
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykselle Tapahtumapal-velu Salpasafarit Oy:lle markkinointisuunnitelma, joka voidaan käytännössä toteuttaa. Tarkoituksena oli luoda toimiva runko, jota yrityksen on helppo täydentää jatkossa. Työn tarkoitus oli myös toimia työkaluna yrityksen markkinointivastaaville.
Tapahtumapalvelu Salpasafarit Oy tarjoaa elämyksiä ja virkistyksiä sekä yrityksille että yksityisille asiakkaille erilaisten ohjelmapalveluiden avulla. Yrityksen uusi päätoimipaikka on Lappeenrannan Rauhassa, mikä lisää ajan tasalla olevan markkinointisuunnitelman tarvetta. Yrityksen tärkeimpiä asiakkaita ovat yritysasiakkaat ja muut ryhmät ja organisaatiot, joten työssä pääpaino on tässä asiakasryhmässä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia ja erityisesti palveluiden markkinoin-tia. Myös business to business -markkinointia käsiteltiin. Palvelujen markkinoinnin kilpailukeinot käytiin läpi asia kerrallaan, minkä jälkeen kerrottiin markkinoinnin suunnittelusta ja siihen kuuluvista osa-alueista.
Markkinointisuunnitelmaan kuului asiakastyytyväisyyskysely, joka suoritettiin laadullisin menetelmin tekemällä strukturoitu lomakehaastattelu. Kysely lähetettiin Salpasafareitten asiakkaille sähköpostitse suoramarkkinointikirjeen mukana. Vastaajat vastasivat kyselyyn yrityksensä näkökulmasta. Kyselyllä haluttiin selvittää mitä kautta asiakkaat haluaisivat saada tietoa yrityksestä ja sen palveluista ja mitä asioita he pitävät tärkeinä valitessaan tapahtumapalveluita tarjoavan yrityksen. Tuloksia hyödynnettiin markkinointisuunnitelmassa.
Tutkimuksen perusteella sähköposti oli kaikkein tehokkain ja mieluisin viestin-nän keino. Usein tietoa yrityksestä oli saatu myös tuttavan kautta. Vastaajat pitivät erityisen tärkeinä henkilökunnan asiantuntevuutta, turvallisuutta sekä palvelun laatua. Näitä asioita yrityksen kannattaa siis tulevaisuudessakin korostaa markkinoinnissaan. Pääasiassa vastaajat olivat olleet tyytyväisiä Salpasafareiden tarjoamiin palveluihin.
Tapahtumapalvelu Salpasafarit Oy tarjoaa elämyksiä ja virkistyksiä sekä yrityksille että yksityisille asiakkaille erilaisten ohjelmapalveluiden avulla. Yrityksen uusi päätoimipaikka on Lappeenrannan Rauhassa, mikä lisää ajan tasalla olevan markkinointisuunnitelman tarvetta. Yrityksen tärkeimpiä asiakkaita ovat yritysasiakkaat ja muut ryhmät ja organisaatiot, joten työssä pääpaino on tässä asiakasryhmässä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia ja erityisesti palveluiden markkinoin-tia. Myös business to business -markkinointia käsiteltiin. Palvelujen markkinoinnin kilpailukeinot käytiin läpi asia kerrallaan, minkä jälkeen kerrottiin markkinoinnin suunnittelusta ja siihen kuuluvista osa-alueista.
Markkinointisuunnitelmaan kuului asiakastyytyväisyyskysely, joka suoritettiin laadullisin menetelmin tekemällä strukturoitu lomakehaastattelu. Kysely lähetettiin Salpasafareitten asiakkaille sähköpostitse suoramarkkinointikirjeen mukana. Vastaajat vastasivat kyselyyn yrityksensä näkökulmasta. Kyselyllä haluttiin selvittää mitä kautta asiakkaat haluaisivat saada tietoa yrityksestä ja sen palveluista ja mitä asioita he pitävät tärkeinä valitessaan tapahtumapalveluita tarjoavan yrityksen. Tuloksia hyödynnettiin markkinointisuunnitelmassa.
Tutkimuksen perusteella sähköposti oli kaikkein tehokkain ja mieluisin viestin-nän keino. Usein tietoa yrityksestä oli saatu myös tuttavan kautta. Vastaajat pitivät erityisen tärkeinä henkilökunnan asiantuntevuutta, turvallisuutta sekä palvelun laatua. Näitä asioita yrityksen kannattaa siis tulevaisuudessakin korostaa markkinoinnissaan. Pääasiassa vastaajat olivat olleet tyytyväisiä Salpasafareiden tarjoamiin palveluihin.