Reatek Oy:n markkinointiviestinnän kehittäminen
Ryösö, Mika (2012)
Ryösö, Mika
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234826
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään lappeenrantalaisen kodin kylpyhuoneiden ja märkätilojen erikoismyymälän markkinointiviestintää. Case-yrityksenä toimi Lappeenrannan Reatek Oy. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä markkinointikeinoilla saisi parhaalla tavalla lisättyä liikkeen tunnettuutta ja sitä kautta lisättyä myyntiä.
Työ on tehty kaksivaiheisesti: teoriaosuuteen etsittiin tietoa kirjoista, joissa tarkasteltiin erilaisia yrityksissä yleisesti käytettäviä markkinointimalleja. Tämän jälkeen arvioitiin, miten kyseiset sovellukset toimivat käytännössä ja kuinka niiden avulla voidaan arvioida yrityksen tilaa. Opinnäytetyössä mietittiin myös, kuinka myytävien tuotteiden brändien avulla pystyisi brändäämään itse kauppaliikettä.
Empiirisessä osuudessa suoritettiin asiakaskysely, jonka avulla selvitettiin miten asiakkaat ovat havainneet markkinoinnin. Asiakaskyselyn vastaukset olivat perustana teemahaastattelun kysymyksissä, kun haastateltiin yrityksen henkilökuntaa. Haastattelun tarkoituksena oli etsiä toimivimmat nykyiset markkinointitakanavat ja miettiä tehokkaampia ratkaisuja markkinointiin.
Työ on tehty kaksivaiheisesti: teoriaosuuteen etsittiin tietoa kirjoista, joissa tarkasteltiin erilaisia yrityksissä yleisesti käytettäviä markkinointimalleja. Tämän jälkeen arvioitiin, miten kyseiset sovellukset toimivat käytännössä ja kuinka niiden avulla voidaan arvioida yrityksen tilaa. Opinnäytetyössä mietittiin myös, kuinka myytävien tuotteiden brändien avulla pystyisi brändäämään itse kauppaliikettä.
Empiirisessä osuudessa suoritettiin asiakaskysely, jonka avulla selvitettiin miten asiakkaat ovat havainneet markkinoinnin. Asiakaskyselyn vastaukset olivat perustana teemahaastattelun kysymyksissä, kun haastateltiin yrityksen henkilökuntaa. Haastattelun tarkoituksena oli etsiä toimivimmat nykyiset markkinointitakanavat ja miettiä tehokkaampia ratkaisuja markkinointiin.