Sosiaalisen median mahdollisuudet markkinointi- ja asiakasviestinnässä - tapaus Yritys Oy
Mikkonen, Kirsi (2012)
Mikkonen, Kirsi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204224796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204224796
Tiivistelmä
Yritysviestinnän näkökulmasta sosiaalinen media on mielenkiintoinen sekoitus viestintää, markkinointia ja asiakaspalvelua. Tämän opinnäytetyön aiheena on sosiaalisen median hyödyntäminen yrityksen markkinointi- ja asiakasviestinnässä. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia sosiaalisen median työkaluja toimeksiantaja Yritys Oy voisi käyttää ulkoisessa viestinnässään.
Tutkimusmenetelmänä oli kirjallisuuskatsaus, johon sisällytettiin viestinnän, markkinoinnin ja sosiaalisen median kirjallisuutta sekä sosiaalisen median blogeja, tutkimuksia ja raportteja. Sosiaalisen median käyttöideat ja -ehdotukset kerättiin sosiaalisen median viestinnän sekä markkinoinnin kirjallisuudesta ja blogeista, eri sosiaalisen median palveluissa vierailemalla sekä keskustelupalstoja seuraamalla.
Opinnäytetyön produktio on ehdotus sosiaalisen median työkaluista, joita toimeksiantaja voi käyttää markkinointi- ja asiakasviestinnässään. Ehdotuksessa käsitellään myös sosiaalisen median käyttöönotossa tarvittavia toimenpiteitä ja resursseja. Ehdotuksessa esiteltyjen eri palvelujen valintakriteereinä olivat palvelujen käyttömahdollisuudet, käytön aloittamisen ilmaisuus ja helppous sekä palvelujen suosio. Ehdotus on hyvä kokeilemisen ja arvioimisen lähtökohta, kun toimeksiantaja lähtee syventämään sosiaalisen median toimintaansa.
Tutkimusmenetelmänä oli kirjallisuuskatsaus, johon sisällytettiin viestinnän, markkinoinnin ja sosiaalisen median kirjallisuutta sekä sosiaalisen median blogeja, tutkimuksia ja raportteja. Sosiaalisen median käyttöideat ja -ehdotukset kerättiin sosiaalisen median viestinnän sekä markkinoinnin kirjallisuudesta ja blogeista, eri sosiaalisen median palveluissa vierailemalla sekä keskustelupalstoja seuraamalla.
Opinnäytetyön produktio on ehdotus sosiaalisen median työkaluista, joita toimeksiantaja voi käyttää markkinointi- ja asiakasviestinnässään. Ehdotuksessa käsitellään myös sosiaalisen median käyttöönotossa tarvittavia toimenpiteitä ja resursseja. Ehdotuksessa esiteltyjen eri palvelujen valintakriteereinä olivat palvelujen käyttömahdollisuudet, käytön aloittamisen ilmaisuus ja helppous sekä palvelujen suosio. Ehdotus on hyvä kokeilemisen ja arvioimisen lähtökohta, kun toimeksiantaja lähtee syventämään sosiaalisen median toimintaansa.