Girls´ Hockey Day -projektin dokumentointi ja kehitysehdotukset
Huttula, Hanna (2012)
Huttula, Hanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204224792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204224792
Tiivistelmä
Girls´ Hockey Day on tyttökiekkotapahtuma, jossa tytöt pääsevät tutustumaan jääkiekkoon hauskalla ja turvallisella tavalla. Tyttökiekkotapahtuma on Jääkiekkoliiton kehittämä tuote Liiton strategian toteuttamiseen, jossa tarkoituksena on kasvattaa jääkiekkoa harrastavien tyttöjen määrää seuroissa. Jääkiekkoliitto kouluttaa ja ohjeistaa seuroja tapahtuman järjestämisessä sekä tuottaa markkinointimateriaalit seuroille. Vuonna 2011 Girls´ Hockey Day järjestettiin ensimmäistä kertaa projektinomaisesti, kun tyttökiekkopäivä kohdistettiin yhdelle päivälle koko Suomen laajuisesti. Liitto ohjeisti seuroja ympäri Suomea järjestämään tapahtuma lokakuun 2. päivä tavoitteenaan saavuttaa parempaa näkyvyyttä sekä käytännön järjestelyitä helpottamaan.
Projektin aikana seuroille jaettiin Liiton kehittämät uudet markkinointimateriaalit sekä järjestettiin naispelaajia tapahtumiin vierailijoiksi. Seurakoulutusten lisäksi seuroja ohjeistettiin tapahtuman markkinoinnissa säännöllisesti. Projektin aikana pyrittiin kasvattamaan tyttökiekon näkyvyyttä valtakunnallisesti. Tapahtuma sai huomiota ja osallistujia paikkakunnasta riippuen. Toiset seurat panostivat tapahtumaan enemmän ja toiset vähemmän. Tietämys projektista ja tyttökiekon toiminnan merkityksestä kasvoi sekä seuroissa että Jääkiekkoliiton organisaatiossa.
Koulutuksissa sekä markkinointimateriaalien suunnittelussa pyrittiin käyttämään hyväksi vanhemmilla teetettyä tutkimusta jääkiekon harrastuksen aloittamisen esteistä. Projektin jälkeen tapahtuman järjestäneillä seuroilla teetettiin palautekysely, jolla pyrittiin selvittämään uusien tyttöjen osallistujamääriä sekä projektin organisoinnin onnistumista. Projekti sujui onnistuneesti sekä osallistujamäärien että järjestelyiden suhteen.
Opinnäytetyö on kirjoitettu projektin kannalta olennaisiin kolmeen tietoperustaan nojaten; organisaation strategian toteuttamiseen, projektityöskentelyyn sekä markkinointiin.
Opinnäytetyön kirjoittaja on toiminut projektin ajan Jääkiekkoliitossa työharjoittelussa. Projekti on dokumentti ensimmäisen valtakunnallisen tyttökiekkopäivän järjestämisestä, jonka loppuun on koottu ajatuksia ja kehitysehdotuksia seuraavien vuosien GHD – projektin toteutusta helpottamaan.
Strategian toteuttamisen teoriasta käy ilmi kuinka merkittävää organisaation strategian tiedostaminen on. Projektityöskentelyn osiossa kerrotaan kuinka projektityöskentelyllä toteutetaan strategiaa. Markkinointiosuudessa selviää kuinka tärkeää markkinointi tänä päivänä on. Tyttökiekon tuotteistamisesta ja brändäyksestä puhutaan työn loppupuolella ja kerrotaan kuinka tyttökiekon kasvutavoitteet pyritään saavuttamaan.
Projektin aikana seuroille jaettiin Liiton kehittämät uudet markkinointimateriaalit sekä järjestettiin naispelaajia tapahtumiin vierailijoiksi. Seurakoulutusten lisäksi seuroja ohjeistettiin tapahtuman markkinoinnissa säännöllisesti. Projektin aikana pyrittiin kasvattamaan tyttökiekon näkyvyyttä valtakunnallisesti. Tapahtuma sai huomiota ja osallistujia paikkakunnasta riippuen. Toiset seurat panostivat tapahtumaan enemmän ja toiset vähemmän. Tietämys projektista ja tyttökiekon toiminnan merkityksestä kasvoi sekä seuroissa että Jääkiekkoliiton organisaatiossa.
Koulutuksissa sekä markkinointimateriaalien suunnittelussa pyrittiin käyttämään hyväksi vanhemmilla teetettyä tutkimusta jääkiekon harrastuksen aloittamisen esteistä. Projektin jälkeen tapahtuman järjestäneillä seuroilla teetettiin palautekysely, jolla pyrittiin selvittämään uusien tyttöjen osallistujamääriä sekä projektin organisoinnin onnistumista. Projekti sujui onnistuneesti sekä osallistujamäärien että järjestelyiden suhteen.
Opinnäytetyö on kirjoitettu projektin kannalta olennaisiin kolmeen tietoperustaan nojaten; organisaation strategian toteuttamiseen, projektityöskentelyyn sekä markkinointiin.
Opinnäytetyön kirjoittaja on toiminut projektin ajan Jääkiekkoliitossa työharjoittelussa. Projekti on dokumentti ensimmäisen valtakunnallisen tyttökiekkopäivän järjestämisestä, jonka loppuun on koottu ajatuksia ja kehitysehdotuksia seuraavien vuosien GHD – projektin toteutusta helpottamaan.
Strategian toteuttamisen teoriasta käy ilmi kuinka merkittävää organisaation strategian tiedostaminen on. Projektityöskentelyn osiossa kerrotaan kuinka projektityöskentelyllä toteutetaan strategiaa. Markkinointiosuudessa selviää kuinka tärkeää markkinointi tänä päivänä on. Tyttökiekon tuotteistamisesta ja brändäyksestä puhutaan työn loppupuolella ja kerrotaan kuinka tyttökiekon kasvutavoitteet pyritään saavuttamaan.