Vaikuttamisen työkalut dokumenttielokuvan leikkauksessa : Case Baraka
Lahtinen, Anne-Mari (2012)
Lahtinen, Anne-Mari
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204214775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204214775
Tiivistelmä
Kuvallisen viestinnän opiskelijana, audiovisuaalisesta alasta ja erityisesti dokumenttielokuvista kiinnostuneena valitsin tutkielmani aiheeksi Ron Fricken ohjaaman dokumenttielokuva Barakan leikkausmenetelmien tutkimisen. Jo ensimmäisellä katselukerralla elokuva jäi mieleeni dokumenttielokuvien valtavirrasta poikkeavana visuaalisena ilotulituksena, jossa ei ole käytetty lainkaan vuorosanoja.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisin leikkauksellisin keinoin ja kuvavalinnoin kyseinen dokumenttielokuva vaikuttaa katsojaansa. Tutkielman tietoperustassa käyn läpi elokuvan rakennetta ja elokuvissa käytettyjä ja niiden jälkitöissä vakiintuneita leikkaustyylejä. Erityishuomiota tässä tutkielmassa kiinnitän analysoitavan dokumenttielokuvan kannalta olennaisiin leikkaustekniikoihin eli tässä tapauksessa jatkuvuusleikkausmalliin sekä Sergei Eisensteinin montaasitekniikkaan. Juuri nämä leikkaustyylit toimivat analyysin työkaluina siitä syystä, että jatkuvuusleikkaus on vakiinnuttanut paikkansa jokaisen elokuvan leikkauksen pohjarakenteena kun taas montaasitekniikkaa on käytetty vaikutuskeinona lukuisissa tunnetuissa propagandaelokuvissa.
Analyysi-osiossa vertaan neljässä Barakan kohtauksessa käytettyjä leikkaustyylejä jatkuvuusleikkaukseen ja montaasitekniikkaan ja esittelen esimerkkejä näistä leikkauksista. Analyysissa pohdin myös, millaisia tunnetiloja kuvakerronta katsojassa herättää ja millaisin keinoin kyseiset tunnetilat on elokuvassa luotu. Johtopäätöksissä erittelen elokuvan käyttämät keinot ja huomaan että tässäkin elokuvassa montaasitekniikkaa on käytetty ensisijaisesti tunnelman ja kerronnan tehostajana jatkuvuusleikkauksen muodostaessa leikkauksen perustan.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisin leikkauksellisin keinoin ja kuvavalinnoin kyseinen dokumenttielokuva vaikuttaa katsojaansa. Tutkielman tietoperustassa käyn läpi elokuvan rakennetta ja elokuvissa käytettyjä ja niiden jälkitöissä vakiintuneita leikkaustyylejä. Erityishuomiota tässä tutkielmassa kiinnitän analysoitavan dokumenttielokuvan kannalta olennaisiin leikkaustekniikoihin eli tässä tapauksessa jatkuvuusleikkausmalliin sekä Sergei Eisensteinin montaasitekniikkaan. Juuri nämä leikkaustyylit toimivat analyysin työkaluina siitä syystä, että jatkuvuusleikkaus on vakiinnuttanut paikkansa jokaisen elokuvan leikkauksen pohjarakenteena kun taas montaasitekniikkaa on käytetty vaikutuskeinona lukuisissa tunnetuissa propagandaelokuvissa.
Analyysi-osiossa vertaan neljässä Barakan kohtauksessa käytettyjä leikkaustyylejä jatkuvuusleikkaukseen ja montaasitekniikkaan ja esittelen esimerkkejä näistä leikkauksista. Analyysissa pohdin myös, millaisia tunnetiloja kuvakerronta katsojassa herättää ja millaisin keinoin kyseiset tunnetilat on elokuvassa luotu. Johtopäätöksissä erittelen elokuvan käyttämät keinot ja huomaan että tässäkin elokuvassa montaasitekniikkaa on käytetty ensisijaisesti tunnelman ja kerronnan tehostajana jatkuvuusleikkauksen muodostaessa leikkauksen perustan.