Videopilvipalvelut ja sosiaalinen media
Hynninen, Lauri (2012)
Hynninen, Lauri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204214769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204214769
Tiivistelmä
Insinöörityössä selvitettiin Internetin tarjoamia vaihtoehtoja perinteiselle televisioviestinnälle. Erityisesti keskityttiin YouTuben ja Vimeon kaltaisiin palveluihin, joiden avulla kuka vain voi julkaista omaa videomateriaaliaan Internetissä.
Esimerkkitapauksena käytettiin Green Net Finland ry:n luotsaamaa EEMontti-hanketta, jossa suomalaisia pientaloja remontoitiin energiatehokkaiksi. Hankkeelle luotiin markkinointivideoita, jotka julkaistiin käyttäen tarjolla olevia videopilvipalveluita ja sosiaalista mediaa, kuten myös hankkeen omaa julkaisualustaa. Tässä yhteydessä tutustuttiin myös online-markkinoinnin hyötyihin ja haasteisiin.
Videotuotannon tarkoituksena oli hankkia lisänäkyvyyttä EEMontti-hankkeelle. Mediatekniikan työryhmän avulla kohdekiinteistöistä saatiin video- ja äänimateriaalin lisäksi arvokasta arkistokuvaa ja kuvamateriaalia lehdistölle. Kuvaukset suoritettiin suhteellisen kevyellä laitteistolla. Niissä käytettiin perinteisen videokameran sijaan digitaalista järjestelmäkameraa, sillä sen laajennettavuus esimerkiksi erilaisin linssein on huomattavasti perinteistä videokameraa parempi. Videoiden jälkikäsittely ja leikkaus tehtiin Adoben Premiere- ja After Effects -ohjelmistoilla ja eri 3D-mallinnusohjelmistoilla, kun taas äänet ja musiikki tuotettiin pääasiassa Apple GarageBand -ohjelmistolla.
Videotuotanto alkoi marraskuussa 2011, ja se kesti kevään 2012 ajan. Projektin tuloksena oli kokoelma videoita, jotka julkaistiin Vimeossa ja YouTubessa. Niistä videot upotettiin hankkeen kotisivuille ja hankkeelle tehtyyn Facebook-profiiliin. Lisäksi yhteistyökumppanit julkaisivat videoita organisaatioidensa Internet-sivuilla.
Videot toivat toisen ulottuvuuden hankkeen tiedotukseen, joka muuten toimi perinteisemmällä lehdistötiedotestrategialla. Ne tarjosivat myös erilaisen, tiiviin tietopaketin koko hankkeesta ja sopivat näin hyvin muun tiedottamisen tueksi.
Esimerkkitapauksena käytettiin Green Net Finland ry:n luotsaamaa EEMontti-hanketta, jossa suomalaisia pientaloja remontoitiin energiatehokkaiksi. Hankkeelle luotiin markkinointivideoita, jotka julkaistiin käyttäen tarjolla olevia videopilvipalveluita ja sosiaalista mediaa, kuten myös hankkeen omaa julkaisualustaa. Tässä yhteydessä tutustuttiin myös online-markkinoinnin hyötyihin ja haasteisiin.
Videotuotannon tarkoituksena oli hankkia lisänäkyvyyttä EEMontti-hankkeelle. Mediatekniikan työryhmän avulla kohdekiinteistöistä saatiin video- ja äänimateriaalin lisäksi arvokasta arkistokuvaa ja kuvamateriaalia lehdistölle. Kuvaukset suoritettiin suhteellisen kevyellä laitteistolla. Niissä käytettiin perinteisen videokameran sijaan digitaalista järjestelmäkameraa, sillä sen laajennettavuus esimerkiksi erilaisin linssein on huomattavasti perinteistä videokameraa parempi. Videoiden jälkikäsittely ja leikkaus tehtiin Adoben Premiere- ja After Effects -ohjelmistoilla ja eri 3D-mallinnusohjelmistoilla, kun taas äänet ja musiikki tuotettiin pääasiassa Apple GarageBand -ohjelmistolla.
Videotuotanto alkoi marraskuussa 2011, ja se kesti kevään 2012 ajan. Projektin tuloksena oli kokoelma videoita, jotka julkaistiin Vimeossa ja YouTubessa. Niistä videot upotettiin hankkeen kotisivuille ja hankkeelle tehtyyn Facebook-profiiliin. Lisäksi yhteistyökumppanit julkaisivat videoita organisaatioidensa Internet-sivuilla.
Videot toivat toisen ulottuvuuden hankkeen tiedotukseen, joka muuten toimi perinteisemmällä lehdistötiedotestrategialla. Ne tarjosivat myös erilaisen, tiiviin tietopaketin koko hankkeesta ja sopivat näin hyvin muun tiedottamisen tueksi.