Arviointiperusteisen opetuksen suunnittelu ammatillisessa perusopetuksessa : Opettajan näkökulmasta tarkasteltuna
Jurva, Anne (2012)
Jurva, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204204756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204204756
Tiivistelmä
Koko pedagogisen koulutuksen ajan olen miettinyt oppilaiden parempaa oppimista, mitä ajattelin motivoinnin avulla saavutettavan. Aluksi ajattelin motivoinnin hoituvan mielenkiintoisen ja monipuolisen sisällön avulla. Sitten liitin sisältöön vaihtelevat opetusmenetelmät ja havainnollistamisen. Tämän kehityshankkeen myötä motivointiin on liittynyt oppimista ohjaava arviointi.
Varsinaisen sykäyksen tähän hankkeeseen antoi opetusharjoitteluani ohjannut opettaja Eeva-Leena Forma, joka kehotti minua varmistamaan oppilaiden oppiminen jokaiselta tunnilta. Tämä kehotus mielessäni aloitin puolen vuoden opettajan sijaisuuden ammatillisessa oppilaitoksessa.
Kappaleessa 2 olen tarkastellut, mitä ammatillista peruskoulutusta koskevat säädökset kertovat oppimisen ja osaamisen arvioinnista eli opiskelijan arvioinnista. Kappaleessa 3 olen esittänyt opiskelijan arviointiin vaikuttavia tekijöitä, ja minkälaiseen arviointiajatteluun nykyiset säädökset perustuvat. Kappaleeseen 4 olen käsitellyt opetusjakson arvioinnin suunnittelua ja arviointimenetelmiä. Kappaleeseen 5 olen koonnut aikaisempien kappaleiden osalta keskeiset asiat muistilistaksi ja lomakkeeksi arviointiperusteista opetuksen suunnittelua varten. Kappaleessa 5 olen pohtinut myös oman opetukseni kehittämistä reflektoinnin ja muiden opettajien kanssa käytyjen keskustelujen avulla. Olen tarkastellut arviointia opettajan näkökulmasta keskittyen pääsääntöisesti opetuksen aikaiseen oppimisen arviointiin.
Arvioinnilla katsotaan olevan oppimista ohjaava ja suuntaava merkitys. Se mitä arvioidaan, niin sitä opiskellaan ja opitaan. Tämän vuoksi arviointi on kohdistettava mahdollisimman hyvin tavoitellun oppimisen ja osaamisen kannalta. Arviointi tulisi suunnitella opetuksen suunnittelun yhteydessä etukäteen. Arvioinnin suunnittelussa on huomioitava sen tavoitteet ja tehtävät, monipuolisuus, jatkuvuus, eettisyys ja oppimista parhaiten tukevat opetus- ja arviointimenetelmät. Arviointi ja sen suunnittelu vaativat opettajalta jatkuvaa oman opetuksensa ja arviointinsa reflektointia ja halua kehittyä tässä.
Tavoitteeni oli saada muistilista ja lomake arviointiperusteisen opetuksen suunnitteluni tueksi. Tärkein kehitys on tapahtunut omassa ajattelussani.
Varsinaisen sykäyksen tähän hankkeeseen antoi opetusharjoitteluani ohjannut opettaja Eeva-Leena Forma, joka kehotti minua varmistamaan oppilaiden oppiminen jokaiselta tunnilta. Tämä kehotus mielessäni aloitin puolen vuoden opettajan sijaisuuden ammatillisessa oppilaitoksessa.
Kappaleessa 2 olen tarkastellut, mitä ammatillista peruskoulutusta koskevat säädökset kertovat oppimisen ja osaamisen arvioinnista eli opiskelijan arvioinnista. Kappaleessa 3 olen esittänyt opiskelijan arviointiin vaikuttavia tekijöitä, ja minkälaiseen arviointiajatteluun nykyiset säädökset perustuvat. Kappaleeseen 4 olen käsitellyt opetusjakson arvioinnin suunnittelua ja arviointimenetelmiä. Kappaleeseen 5 olen koonnut aikaisempien kappaleiden osalta keskeiset asiat muistilistaksi ja lomakkeeksi arviointiperusteista opetuksen suunnittelua varten. Kappaleessa 5 olen pohtinut myös oman opetukseni kehittämistä reflektoinnin ja muiden opettajien kanssa käytyjen keskustelujen avulla. Olen tarkastellut arviointia opettajan näkökulmasta keskittyen pääsääntöisesti opetuksen aikaiseen oppimisen arviointiin.
Arvioinnilla katsotaan olevan oppimista ohjaava ja suuntaava merkitys. Se mitä arvioidaan, niin sitä opiskellaan ja opitaan. Tämän vuoksi arviointi on kohdistettava mahdollisimman hyvin tavoitellun oppimisen ja osaamisen kannalta. Arviointi tulisi suunnitella opetuksen suunnittelun yhteydessä etukäteen. Arvioinnin suunnittelussa on huomioitava sen tavoitteet ja tehtävät, monipuolisuus, jatkuvuus, eettisyys ja oppimista parhaiten tukevat opetus- ja arviointimenetelmät. Arviointi ja sen suunnittelu vaativat opettajalta jatkuvaa oman opetuksensa ja arviointinsa reflektointia ja halua kehittyä tässä.
Tavoitteeni oli saada muistilista ja lomake arviointiperusteisen opetuksen suunnitteluni tueksi. Tärkein kehitys on tapahtunut omassa ajattelussani.