Automaattikeräilyprosessin tehostaminen
Heikkilä, Ilkka (2012)
Heikkilä, Ilkka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204204747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204204747
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehostaa Olvi Oyj:n automaattikeräilyprosessia. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää automaattikeräilyn kuljettimilla tapahtuvien häiriötilanteiden syitä ja keksiä keinoja tilanteiden ennaltaehkäisemiseksi.
Työn viitekehyksessä käsitteli logistiikkaa, logistisen prosessin vaiheita ja varastointia yleisesti. Lisäksi työssä käsiteltiin prosessijohtamista ja materiaalin käsittelyä.
Tutkimuksessa tutkimusotteena käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Aineiston keruumenetelminä käytettiin häiriötilanteiden tilastointia ja havainnointia. Lisäksi tilastoiduista häiriötilanteista eri tapahtumapaikoilla toteutettiin Pareto –analyysi. Analyysin ja toimeksiantajan toiveiden pohjalta valittiin tarkasteltava kuljetinosuus. Havainnoinnin tarkoituksena oli löytää syitä häiriötilanteiden muodostumisille ja löytää ratkaisuehdotuksia tilanteiden ennaltaehkäisemiseksi.
Tutkimuksen avulla huomattiin kuinka paljon häiriötilanteiden selvittäminen aiheuttaa Olvi Oyj:lle ylimääräisiä tehtäviä ja kustannuksia. Lisäksi tutkimus osoitti prosessijohtamisen merkittävyyden koko prosessia tarkasteltaessa. Tutkimustuloksien pohjalta Olvi Oyj:lle esitettiin ratkaisuehdotuksia automaattikeräilyprosessin tehostamiseksi. Opinnäytetyö ei sisältänyt ratkaisuehdotuksien testauksia käytännössä.
Tutkimusta voidaan hyödyntää muiden logististen prosessien kehittämisessä. Tutkimustulosten perusteella muodostettiin uusia tutkimusongelmia.
Työn viitekehyksessä käsitteli logistiikkaa, logistisen prosessin vaiheita ja varastointia yleisesti. Lisäksi työssä käsiteltiin prosessijohtamista ja materiaalin käsittelyä.
Tutkimuksessa tutkimusotteena käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Aineiston keruumenetelminä käytettiin häiriötilanteiden tilastointia ja havainnointia. Lisäksi tilastoiduista häiriötilanteista eri tapahtumapaikoilla toteutettiin Pareto –analyysi. Analyysin ja toimeksiantajan toiveiden pohjalta valittiin tarkasteltava kuljetinosuus. Havainnoinnin tarkoituksena oli löytää syitä häiriötilanteiden muodostumisille ja löytää ratkaisuehdotuksia tilanteiden ennaltaehkäisemiseksi.
Tutkimuksen avulla huomattiin kuinka paljon häiriötilanteiden selvittäminen aiheuttaa Olvi Oyj:lle ylimääräisiä tehtäviä ja kustannuksia. Lisäksi tutkimus osoitti prosessijohtamisen merkittävyyden koko prosessia tarkasteltaessa. Tutkimustuloksien pohjalta Olvi Oyj:lle esitettiin ratkaisuehdotuksia automaattikeräilyprosessin tehostamiseksi. Opinnäytetyö ei sisältänyt ratkaisuehdotuksien testauksia käytännössä.
Tutkimusta voidaan hyödyntää muiden logististen prosessien kehittämisessä. Tutkimustulosten perusteella muodostettiin uusia tutkimusongelmia.