Tupakkatikku : Mini-interventio tupakkaa kokeilleille yläkoululaisille
Päärilä, Anna; Siro, Sanna (2012)
Päärilä, Anna
Siro, Sanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204194702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204194702
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja toiminnallinen. Työn tarve tuli lahtelaisen peruskoulun terveydenhoitajalta. Koululla on ollut käytäntönä antaa jälki-istuntoa tupakoinnista tavoitetuille oppilaille, mutta käytäntö ei ole ollut yhdyshenkilöiden eli koulun terveydenhoitajan ja terveystiedon opettajan mukaan toimiva.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa mini-interventiomalli yläkoulun seitsemäsluokkalaisille tupakkaa kokeilleille nuorille. Tavoitteena oli saada mallista toimiva ja vaivaton työkalu opettajien ja terveydenhoitajan käyttöön. Mini-interventiomalli sisältää kaksi tunnin mittaista tapaamiskertaa. Materiaali mini-interventiotunneista on koottu muistitikulle.
Opinnäytetyön tavoite pitkällä aikavälillä on vaikuttaa kyseisen peruskoulun tapoihin ja käytäntöihin puuttua oppilaiden tupakointiin. Lyhyellä aikavälillä tavoitteena oli vaikuttaa yläkoululaisten tupakkaa kokeilleiden ajatuksiin tupakasta. Tätä mitattiin kirjallisella palautekyselyllä.
Mini-interventiotunnit sisälsivät erilaisia tupakkaan liittyviä tehtäviä ja tietoiskuja. Tehtävien ja tietoiskujen ohella tunneilla käytiin myös vapaata keskustelua aiheesta. Oppilaiden lisäksi tunneille osallistuivat yhdyshenkilöt eli koulun terveydenhoitaja ja terveystiedon opettaja. Ensimmäiselle tunnille osallistui kuusi 7 -9. -luokkalaista. Toiselle tunnille osallistui viisi 8.-9.- luokkalaista. Alkuperäisen suunnitelman mukainen kohderyhmä ei siis toteutunut.
Tunneilla osallistuneilta nuorilta saatiin palautetta valmiin palautelomakkeen avulla. Tuntien sisältöä oli kuvattu pääsääntöisesti mielenkiintoiseksi, mutta asiat olivat nuorille ennalta tuttuja. Kahdella seitsemästä nuoresta tunnit vaikuttivat myönteisellä tavalla ajatuksiin tupakasta. Yhdyshenkilöt olivat palautteidensa mukaan tyytyväisiä tuntien ja tehtävien sisältöön sekä tuntien sujuvuuteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa mini-interventiomalli yläkoulun seitsemäsluokkalaisille tupakkaa kokeilleille nuorille. Tavoitteena oli saada mallista toimiva ja vaivaton työkalu opettajien ja terveydenhoitajan käyttöön. Mini-interventiomalli sisältää kaksi tunnin mittaista tapaamiskertaa. Materiaali mini-interventiotunneista on koottu muistitikulle.
Opinnäytetyön tavoite pitkällä aikavälillä on vaikuttaa kyseisen peruskoulun tapoihin ja käytäntöihin puuttua oppilaiden tupakointiin. Lyhyellä aikavälillä tavoitteena oli vaikuttaa yläkoululaisten tupakkaa kokeilleiden ajatuksiin tupakasta. Tätä mitattiin kirjallisella palautekyselyllä.
Mini-interventiotunnit sisälsivät erilaisia tupakkaan liittyviä tehtäviä ja tietoiskuja. Tehtävien ja tietoiskujen ohella tunneilla käytiin myös vapaata keskustelua aiheesta. Oppilaiden lisäksi tunneille osallistuivat yhdyshenkilöt eli koulun terveydenhoitaja ja terveystiedon opettaja. Ensimmäiselle tunnille osallistui kuusi 7 -9. -luokkalaista. Toiselle tunnille osallistui viisi 8.-9.- luokkalaista. Alkuperäisen suunnitelman mukainen kohderyhmä ei siis toteutunut.
Tunneilla osallistuneilta nuorilta saatiin palautetta valmiin palautelomakkeen avulla. Tuntien sisältöä oli kuvattu pääsääntöisesti mielenkiintoiseksi, mutta asiat olivat nuorille ennalta tuttuja. Kahdella seitsemästä nuoresta tunnit vaikuttivat myönteisellä tavalla ajatuksiin tupakasta. Yhdyshenkilöt olivat palautteidensa mukaan tyytyväisiä tuntien ja tehtävien sisältöön sekä tuntien sujuvuuteen.