Liiketoimintaan suunnitelmallisuutta : Kilpailukykyä asiakaslähtöisen myyntijohtamisen ja tuotteistettujen palveluiden avulla
Heikki, Palmu (2012)
Heikki, Palmu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204184663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204184663
Tiivistelmä
Tämän tutkimus- ja kehittämishankkeen tavoitteena oli löytää asiakaslähtöisen ja kilpailukykyisen liiketoiminnan painopistealueita myyntijohtamisen näkökulmasta. Hankkeen toisena tavoitteena oli luoda Helo Oy:n todellisiin tarpeisiin liiketoimintasuunnitelma, jonka pääasiallinen kohde oli saunasisustuksien liiketoiminta-alue. Koska kehitetty liiketoimintasuunnitelma pitää sisällään yrityksen luottamuksellisia tietoja, se on salainen ja siten eriytetty omaksi osioksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu asiakaslähtöisyydestä, myynnin johtamisesta, tuotteistettujen palvelujen vaikutuksesta kilpailukyvyn saavuttamiseksi ja liiketoimintasuunnitelman merkityksestä yritystoiminnan perustana. Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen, ja sen yhteydessä analysoitiin laajasti alan keskeistä teoreettista kirjallisuutta.
Teoreettinen analyysi osoittaa, että menestyvän liiketoiminnan taustalla on kannattavasti asiakastarpeisiin vastaava tavoitteellinen toiminta. Jatkuvasti kovenevan kilpailun ja yhä tietoisempien asiakkaiden takia, yritykset joutuvat kehittämään erottautuvia strategioita kilpailukyvyn saavuttamiseksi ja ylläpitämiseksi.
Valmistavan teollisuuden ydintuotteen ympärille kehitettävien tuotteistettujen palvelujen avulla on mahdollista luoda asiakkaille sellaista lisäarvoa, jonka avulla yrityksen liiketoiminnasta tulee kannattavampaa. Liiketoiminnan tueksi ja perustaksi yritykset tarvitsevat dynaamisesti mukautuvan liiketoimintasuunnitelman, johon kirjataan kaikki oleelliset yrityksen toimintaan liittyvät asiat.
Jatkotoimenpiteenä kehittämishankkeen tulokset voidaan kehittää tuotteistetuiksi palveluiksi konsultointiyrityksen liiketoiminnan perustaksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu asiakaslähtöisyydestä, myynnin johtamisesta, tuotteistettujen palvelujen vaikutuksesta kilpailukyvyn saavuttamiseksi ja liiketoimintasuunnitelman merkityksestä yritystoiminnan perustana. Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen, ja sen yhteydessä analysoitiin laajasti alan keskeistä teoreettista kirjallisuutta.
Teoreettinen analyysi osoittaa, että menestyvän liiketoiminnan taustalla on kannattavasti asiakastarpeisiin vastaava tavoitteellinen toiminta. Jatkuvasti kovenevan kilpailun ja yhä tietoisempien asiakkaiden takia, yritykset joutuvat kehittämään erottautuvia strategioita kilpailukyvyn saavuttamiseksi ja ylläpitämiseksi.
Valmistavan teollisuuden ydintuotteen ympärille kehitettävien tuotteistettujen palvelujen avulla on mahdollista luoda asiakkaille sellaista lisäarvoa, jonka avulla yrityksen liiketoiminnasta tulee kannattavampaa. Liiketoiminnan tueksi ja perustaksi yritykset tarvitsevat dynaamisesti mukautuvan liiketoimintasuunnitelman, johon kirjataan kaikki oleelliset yrityksen toimintaan liittyvät asiat.
Jatkotoimenpiteenä kehittämishankkeen tulokset voidaan kehittää tuotteistetuiksi palveluiksi konsultointiyrityksen liiketoiminnan perustaksi.