Korjaamon toiminnan kehittäminen : Scania Suomi Oy, Jyväskylä
Sundqvist, Iiro; Kauppinen, Matias (2012)
Sundqvist, Iiro
Kauppinen, Matias
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204184627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204184627
Tiivistelmä
Työssämme paneuduttiin Scania Suomi Oy Jyväskylän raskaan kaluston merkkikorjaamon toimintaan ja sen ongelmakohtiin. Työn tarkoitus oli parantaa työtehokkuutta ja saada korjaamo vastaamaan paremmin Scania CV AB:n asettamiin laatustandardeihin. Muutoksia tehtiin myös toimintojen imagolliselta sekä järjestelmälliseltä kannalta. Työssä esitettiin kehityssuunnitelma ongelmakohtien ratkaisemiseksi sekä toteutuneet muutokset.
Työssä tarkasteltiin korjaamon, työnjohdon ja varaosaosaston toimintaa sekä jätehuoltoa. Näissä toiminnoissa havaitut ongelmakohdat esiteltiin, jonka jälkeen esitettiin kehityssuunnitelma ongelmakohtien ratkaisemiseksi. Kehityssuunnitelma luotiin työtehokkuutta, imagoa ja järjestelmällisyyttä ajatellen, mutta laatustandardeja mukaillen esimerkiksi korjaamon siisteyden ja järjestyksen kannalta. Työnjohtoon luotiin hallityönjohtojärjestelmä ja työmääräyksien esitietojen täyttämistä tarkennettiin. Korjaamohalliin järjestettiin suunniteltu jätteiden käsittelymenetelmä ja suurimmalle osalle työvälineistä merkittiin viralliset säilytyspisteet työtehokkuutta ajatellen.
Muutokset onnistuivat pääsääntöisesti suunnitellulla tavalla ja saatiin hyviä tuloksia. Työmääräykset ovat selkeytyneet, mikä osaltaan nopeutti sekä asentajien että työnjohdon toimintaa. Tehostetulla jätteiden lajittelulla saimme aikaan merkittäviä muutoksia mm. jätemäärissä. Kaiken kaikkiaan työtehokkuus on parantunut aikaisemmasta järjestelystä.
Työtehokkuuden parantuminen edisti työmääräysten läpivientiä, jolla pitäisi olla vaikutus myös yhtiön tulokseen. Korjaamon ja muiden tilojen siisteys sekä järjestys vaikuttavat asiakkaille välittyvään mielikuvaan yrityksen ammattimaisuudesta. Asentajilla, työnjohdolla, varaosahenkilöstöllä sekä hallinnolla pitää olla yhtäläinen motivaatio ja tahto jatkuvaan kehitykseen, jotta muutokset onnistuvat.
Työssä tarkasteltiin korjaamon, työnjohdon ja varaosaosaston toimintaa sekä jätehuoltoa. Näissä toiminnoissa havaitut ongelmakohdat esiteltiin, jonka jälkeen esitettiin kehityssuunnitelma ongelmakohtien ratkaisemiseksi. Kehityssuunnitelma luotiin työtehokkuutta, imagoa ja järjestelmällisyyttä ajatellen, mutta laatustandardeja mukaillen esimerkiksi korjaamon siisteyden ja järjestyksen kannalta. Työnjohtoon luotiin hallityönjohtojärjestelmä ja työmääräyksien esitietojen täyttämistä tarkennettiin. Korjaamohalliin järjestettiin suunniteltu jätteiden käsittelymenetelmä ja suurimmalle osalle työvälineistä merkittiin viralliset säilytyspisteet työtehokkuutta ajatellen.
Muutokset onnistuivat pääsääntöisesti suunnitellulla tavalla ja saatiin hyviä tuloksia. Työmääräykset ovat selkeytyneet, mikä osaltaan nopeutti sekä asentajien että työnjohdon toimintaa. Tehostetulla jätteiden lajittelulla saimme aikaan merkittäviä muutoksia mm. jätemäärissä. Kaiken kaikkiaan työtehokkuus on parantunut aikaisemmasta järjestelystä.
Työtehokkuuden parantuminen edisti työmääräysten läpivientiä, jolla pitäisi olla vaikutus myös yhtiön tulokseen. Korjaamon ja muiden tilojen siisteys sekä järjestys vaikuttavat asiakkaille välittyvään mielikuvaan yrityksen ammattimaisuudesta. Asentajilla, työnjohdolla, varaosahenkilöstöllä sekä hallinnolla pitää olla yhtäläinen motivaatio ja tahto jatkuvaan kehitykseen, jotta muutokset onnistuvat.