Ravintolayrityksen profiloituminen sosiaalisessa mediassa
Yliruikka, Elisa (2012)
Yliruikka, Elisa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204184611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204184611
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on tuonut ihmisten välisen vuorovaikutuksen aivan uudelle tasolle. Keskinäinen viestiminen eri yhteisöissä, blogeissa ja keskustelusivustoilla on arkipäivää ja mielenkiintoisinta tietoa jaetaan myös lähipiirille. Tietoa tuotteista ja palveluista jaetaan koko ajan, jolloin yritysten on oltava hereillä ja kuunneltava mitä heidän tuotteistaan sanotaan. Sosiaalista mediaa ei voi hiljentää, eikä tuotteiden arvostelua estää, joten viisainta on kuunnella asiakkaita. Todennäköisimmin saadaan jopa arvokasta palautetta toiminnan kehittämiseksi.
Tässä opinnäytetyössä esitellään kahden eri ravintolan profiloitumista sosiaalisessa mediassa. Työ on tehty toimeksiantona CMB-ravintoloille. Kohteiksi on valittu kaksi hyvin erityyppistä ravintolaa, Aussie Bar sekä Maya Bar & Grill. Molemmat ravintolat sijaitsevat Helsingin keskustassa. Tarkoituksena on selvittää, minkälaisia kommentteja anonyymit henkilöt ovat kirjoittaneet näistä kahdesta ravintolasta ja minkälaisen yleiskuvan kommenteista saa. Tavoitteena on selvittää, antavatko kommentit tietoa ravintoloille toiminnan tai tuotteiden kehittämiseksi.
Opinnäytetyössä on esitelty sosiaalisen median tärkeimpiä perusominaisuuksia sekä sosiaalista mediaa markkinointinäkökulmasta. Tutkimusosiossa on kuvailtu tarkasti ravintolakommenttien haun vaiheet. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineiston keruumenetelmänä käytettiin havainnointia. Haun apuna on käytetty Googlea ja kommenttien määrä on rajattu kolmeen ensimmäiseen tulossivuun. Tarkoitus oli saada tietoa ravintolakommenteista samalla tavalla kuin kuka tahansa internetin käyttäjä.
Tutkimuksen tuloksissa saatiin selville, että molemmista ravintoloista tulee esille kommentteja, joissa toistuvat tietyt väittämät. Tulokset antavat suuntaa siitä, mitä kehitettävää ravintoloilla voisi olla tai mitkä asiat toimivat hyvin. On kuitenkin selvää, että internetissä esitettyihin kommentteihin tulisi suhtautua suuntaa antavina, koska ne eivät ole täysin luotettavia. Ravintolayritykset voivat hyötyä sosiaalisesta mediasta, jos he valitsevat oikeita väyliä markkinointiviestintäänsä ja kuuntelevat mitä heidän asiakkaansa pu-huvat sosiaalisessa mediassa.
Tässä opinnäytetyössä esitellään kahden eri ravintolan profiloitumista sosiaalisessa mediassa. Työ on tehty toimeksiantona CMB-ravintoloille. Kohteiksi on valittu kaksi hyvin erityyppistä ravintolaa, Aussie Bar sekä Maya Bar & Grill. Molemmat ravintolat sijaitsevat Helsingin keskustassa. Tarkoituksena on selvittää, minkälaisia kommentteja anonyymit henkilöt ovat kirjoittaneet näistä kahdesta ravintolasta ja minkälaisen yleiskuvan kommenteista saa. Tavoitteena on selvittää, antavatko kommentit tietoa ravintoloille toiminnan tai tuotteiden kehittämiseksi.
Opinnäytetyössä on esitelty sosiaalisen median tärkeimpiä perusominaisuuksia sekä sosiaalista mediaa markkinointinäkökulmasta. Tutkimusosiossa on kuvailtu tarkasti ravintolakommenttien haun vaiheet. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineiston keruumenetelmänä käytettiin havainnointia. Haun apuna on käytetty Googlea ja kommenttien määrä on rajattu kolmeen ensimmäiseen tulossivuun. Tarkoitus oli saada tietoa ravintolakommenteista samalla tavalla kuin kuka tahansa internetin käyttäjä.
Tutkimuksen tuloksissa saatiin selville, että molemmista ravintoloista tulee esille kommentteja, joissa toistuvat tietyt väittämät. Tulokset antavat suuntaa siitä, mitä kehitettävää ravintoloilla voisi olla tai mitkä asiat toimivat hyvin. On kuitenkin selvää, että internetissä esitettyihin kommentteihin tulisi suhtautua suuntaa antavina, koska ne eivät ole täysin luotettavia. Ravintolayritykset voivat hyötyä sosiaalisesta mediasta, jos he valitsevat oikeita väyliä markkinointiviestintäänsä ja kuuntelevat mitä heidän asiakkaansa pu-huvat sosiaalisessa mediassa.