Sisäinen tarkastus Suomen ammattikorkeakouluissa
Micke, Haapasaari (2012)
Micke, Haapasaari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204184602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204184602
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, tarvitaanko ammattikorkeakouluissa sisäistä tarkastusta. Työ kartoittaa sitä, millä Suomen ammattikorkeakouluista on käytössään sisäinen tarkastus, minkä takia se heillä on ja mitä lisäarvoa sisäisestä tarkastuksesta voisi olla. Tutkielman tavoitteena on jakaa tietoa ammattikorkeakouluille siitä, mitä hyötyä sisäisestä tarkastuksesta voi olla.
Opinnäytetyön aineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla. Tutkielmaa varten on haastateltu kasvotusten yhtä sisäisen tarkastuksen ammattilaista sekä Laurea-ammattikorkeakoulun hallintojohtajaa. Näiden lisäksi opinnäytetyöhön haastateltiin 19 ammattikorkeakoulun sisäisen tarkastuksen yhteyshenkilöä. Osa haastatteluista tehtiin puhelimitse, osa sähköpostitse. Tietoa on myös kerätty Tietosanoman julkaisemasta Sisäinen tarkastus –kirjasta ja Internetistä.
Opinnäytetyö on toteutettu realistista evaluaatiotutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkielma nojaa paljon myös kvalitatiiviseen eli laadulliseen tutkimustapaan. Tutkielman teoriaosio on kerätty kirjoista ja Internetistä. Aineisto-osiota varten tutkielmaan tehtiin haastatteluja.
Tutkielman tuloksista ilmenee, ettei monellakaan Suomen ammattikorkeakoululla ole käytössään sisäistä tarkastusta. Suurimmalla osalla kouluista on sisäinen tarkastus, joka tulee kaupungin-, kunta- tai koulutusyhtymän toimesta. Moni ammattikorkeakoulu löytää sisäisestä tarkastuksesta vain hyviä puolia, joita ovat esimerkiksi toiminnan parantuminen ja epäkohtiin puuttuminen. Sisäisen tarkastuksen huonoina puolina mainitaan byrokraattisuus ja kustannukset.
Opinnäytetyön aineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla. Tutkielmaa varten on haastateltu kasvotusten yhtä sisäisen tarkastuksen ammattilaista sekä Laurea-ammattikorkeakoulun hallintojohtajaa. Näiden lisäksi opinnäytetyöhön haastateltiin 19 ammattikorkeakoulun sisäisen tarkastuksen yhteyshenkilöä. Osa haastatteluista tehtiin puhelimitse, osa sähköpostitse. Tietoa on myös kerätty Tietosanoman julkaisemasta Sisäinen tarkastus –kirjasta ja Internetistä.
Opinnäytetyö on toteutettu realistista evaluaatiotutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkielma nojaa paljon myös kvalitatiiviseen eli laadulliseen tutkimustapaan. Tutkielman teoriaosio on kerätty kirjoista ja Internetistä. Aineisto-osiota varten tutkielmaan tehtiin haastatteluja.
Tutkielman tuloksista ilmenee, ettei monellakaan Suomen ammattikorkeakoululla ole käytössään sisäistä tarkastusta. Suurimmalla osalla kouluista on sisäinen tarkastus, joka tulee kaupungin-, kunta- tai koulutusyhtymän toimesta. Moni ammattikorkeakoulu löytää sisäisestä tarkastuksesta vain hyviä puolia, joita ovat esimerkiksi toiminnan parantuminen ja epäkohtiin puuttuminen. Sisäisen tarkastuksen huonoina puolina mainitaan byrokraattisuus ja kustannukset.