Verkkosivujen suunnittelu meksikolaiselle ravintolalle
Hakkarainen, Sini; Koljonen, Henna (2012)
Hakkarainen, Sini
Koljonen, Henna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204174598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204174598
Tiivistelmä
Yritykset pyrkivät markkinoinnillaan ja mainonnallaan erottumaan toisistaan, jotta yritys saisi tunnettuutta ja liiketoiminta olisi kannattavaa. Tehokas markkinointi on tärkeä osa menestyvää liiketoimintaa, ja nykypäivänä yritykset panostavat tehokkaaseen sähköiseen markkinointiin. Internet on nopea ja tehokas tiedonanto- ja tiedonhakukanava.
Tämä opinnäytetyö käsittelee meksikolaisen ruokakulttuurin sähköistä markkinointia verkkosivujen avulla. Raportissa käydään läpi verkkosivujen suunnittelun ja rakentamisen oleellisimpia kohtia ja luodaan verkkosivut nuorelle urbaanille meksikolaista ruokaa tarjoavalle ravintolayritykselle Sabor a México Oy:lle.
Sabor a México Oy:llä on kaksi Helsingin keskustassa sijaitsevaa ravintolaa. Ravintolat tarjoavat ainoina Helsingissä aitoa meksikolaista ruokaa ja ruokakulttuuria. Yritys pyrkii toteuttamaan liiketoimintaansa ekologisista lähtökohdista. Se tarjoaa asiakkailleen alusta loppuun itse valmistettua ruokaa, jonka raaka-aineet pyritään tilaamaan mahdollisimman läheltä. Ilmapiiri ravintoloissa pyritään luomaan rennon kansainväliseksi. Palvelukielinä ovat englanti ja espanja.
Menetelmät, joita tässä opinnäytetyössä on pääasiallisesti käytetty, ovat vertailu, valokuvaus, tuotteiden testaus, haastattelut sekä erilaiset ideointimenetelmät. Kaikkia menetelmiä on tarvittu koko prosessin ajan, ja niitä on hyödynnetty kahdessa eri maassa ja kulttuurissa, Meksikossa sekä Suomessa.
Verkkosivut on suunniteltu englannin- ja espanjankieliseksi. Tämä oli yrityksen omistajien pyyntö, sillä se helpottaa heidän työtään sivuston päivittämisessä ja on lähempänä imagoa, jota he haluavat tuoda esiin. Raportin viides luku onkin kirjoitettu englanniksi, sillä opinnäytetyön hankkeen tuotos palautetaan yhteistyöyritykselle englannin kielellä. Tämän opinnäytetyön lopputuloksena on suunnitellut verkkosivut sekä paperiversiona että raakaversiona Sabor a México Oy:lle. Raakaversio tässä tarkoittaa verkkosivuja, jotka on luotu verkkosivujen luomiseen tarkoitetun ohjelman avulla, mutta verkkosivuja ei kuitenkaan vielä ole siirretty Internetiin. Suunnitelmaa ja verkkosivujen raakaversiota muokataan vielä ennen sen julkaisemista, sillä yrityksen uusin ravintola avataan vasta opinnäytetyön palautuksen aikoihin. Näin ollen yhteistyötä on luvattu jatkaa raportin valmistuttua. Sabor a México Oy tulee hyötymään verkkosivujen olemassa olosta saamalla enemmän tunnettuutta liiketoiminnalleen. Verkkosivujen avulla päästään lähemmäs kuluttajaa ja saadaan jaettua tietoa meksikolaisesta ruokakulttuurista ja ennen kaikkea yrityksestä. Jotta verkkosivut pysyisivät ajan tasalla ja kiinnostusta herättävinä, on yrityksen päivitettävä niitä. Verkkosivujen käyttöönotto vahvistaa yrityksen kilpailukykyä.
Tämä opinnäytetyö käsittelee meksikolaisen ruokakulttuurin sähköistä markkinointia verkkosivujen avulla. Raportissa käydään läpi verkkosivujen suunnittelun ja rakentamisen oleellisimpia kohtia ja luodaan verkkosivut nuorelle urbaanille meksikolaista ruokaa tarjoavalle ravintolayritykselle Sabor a México Oy:lle.
Sabor a México Oy:llä on kaksi Helsingin keskustassa sijaitsevaa ravintolaa. Ravintolat tarjoavat ainoina Helsingissä aitoa meksikolaista ruokaa ja ruokakulttuuria. Yritys pyrkii toteuttamaan liiketoimintaansa ekologisista lähtökohdista. Se tarjoaa asiakkailleen alusta loppuun itse valmistettua ruokaa, jonka raaka-aineet pyritään tilaamaan mahdollisimman läheltä. Ilmapiiri ravintoloissa pyritään luomaan rennon kansainväliseksi. Palvelukielinä ovat englanti ja espanja.
Menetelmät, joita tässä opinnäytetyössä on pääasiallisesti käytetty, ovat vertailu, valokuvaus, tuotteiden testaus, haastattelut sekä erilaiset ideointimenetelmät. Kaikkia menetelmiä on tarvittu koko prosessin ajan, ja niitä on hyödynnetty kahdessa eri maassa ja kulttuurissa, Meksikossa sekä Suomessa.
Verkkosivut on suunniteltu englannin- ja espanjankieliseksi. Tämä oli yrityksen omistajien pyyntö, sillä se helpottaa heidän työtään sivuston päivittämisessä ja on lähempänä imagoa, jota he haluavat tuoda esiin. Raportin viides luku onkin kirjoitettu englanniksi, sillä opinnäytetyön hankkeen tuotos palautetaan yhteistyöyritykselle englannin kielellä. Tämän opinnäytetyön lopputuloksena on suunnitellut verkkosivut sekä paperiversiona että raakaversiona Sabor a México Oy:lle. Raakaversio tässä tarkoittaa verkkosivuja, jotka on luotu verkkosivujen luomiseen tarkoitetun ohjelman avulla, mutta verkkosivuja ei kuitenkaan vielä ole siirretty Internetiin. Suunnitelmaa ja verkkosivujen raakaversiota muokataan vielä ennen sen julkaisemista, sillä yrityksen uusin ravintola avataan vasta opinnäytetyön palautuksen aikoihin. Näin ollen yhteistyötä on luvattu jatkaa raportin valmistuttua. Sabor a México Oy tulee hyötymään verkkosivujen olemassa olosta saamalla enemmän tunnettuutta liiketoiminnalleen. Verkkosivujen avulla päästään lähemmäs kuluttajaa ja saadaan jaettua tietoa meksikolaisesta ruokakulttuurista ja ennen kaikkea yrityksestä. Jotta verkkosivut pysyisivät ajan tasalla ja kiinnostusta herättävinä, on yrityksen päivitettävä niitä. Verkkosivujen käyttöönotto vahvistaa yrityksen kilpailukykyä.