MASK-MONITAHOARVIO YLÄKOULUN OPPILAIDEN SOSIAALISEN KOMPETENSSIN OSOITTAJANA
Koso, Laura (2012)
Koso, Laura
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204174593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204174593
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella yläkoulun oppilaiden sosiaalista kompetenssia MASK-monitahoarvioinnin avulla. Samalla haluttiin saada tietoa, onko oppilaiden itsearvioinneilla eroa MASK-mittareilla saatuihin tuloksiin.
Tutkimus on suoritettu oppilaiden itsearviointien, toveri- ja opettaja-arviointien perusteella. Samalla on suoritettu oppilaiden keskuudessa sosiometrinen mittaus. Tutkimukseen osallistui kahdeksan yläkoulun erityisluokan oppilasta sekä neljä opettajaa. Opinnäytetyö toteutettiin tammikuussa 2012.
Tutkimus on kvantitatiivinen ja kyselystä saatuja tuloksia tarkasteltiin SPSS-ohjelman avulla. Opinnäytetyön teoriapohja koostuu nuoren identiteetin, minäkäsityksen, itsetunnon, itsearvioinnin sekä sosiaalisen kompetenssin käsitteistä. Sosiaalisen kompetenssin MASK-aineisto antaa viitekehyksen opinnäytetyön yksilön toiminnan arvioimiseksi.
Yleensä ottaen tämän tutkimuksen kohderyhmän sosiaalisen kompetenssin arvioidaan olevan hyvä. Tutkimuksen tulokset ovat suuntaa-antavia ja joissakin määrin yhteneväisiä aiempiin tutkimuksiin verrattuna, mutta kuitenkaan tämän tutkimuksen tulosten yleistäminen ei ole laajemmin perusteltua. Tutkimuksen kohderyhmä on tulosten yleistämisen kannalta liian pieni. Verrattaessa mittareiden tuottamaa tietoa vastanneiden sosiaalisen kompetenssin kokonaistasosta ovat ne samansuuntaisia, vaikka eroja lopullisissa tuloksissa ilmenee. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että oppilaiden sosiaalisen kompetenssin itsearvioinneista ei löytynyt suuria poikkeuksia MASK-mittareilla saatuihin tuloksiin kohderyhmän ja vertailuryhmän välillä.
Tutkimus on suoritettu oppilaiden itsearviointien, toveri- ja opettaja-arviointien perusteella. Samalla on suoritettu oppilaiden keskuudessa sosiometrinen mittaus. Tutkimukseen osallistui kahdeksan yläkoulun erityisluokan oppilasta sekä neljä opettajaa. Opinnäytetyö toteutettiin tammikuussa 2012.
Tutkimus on kvantitatiivinen ja kyselystä saatuja tuloksia tarkasteltiin SPSS-ohjelman avulla. Opinnäytetyön teoriapohja koostuu nuoren identiteetin, minäkäsityksen, itsetunnon, itsearvioinnin sekä sosiaalisen kompetenssin käsitteistä. Sosiaalisen kompetenssin MASK-aineisto antaa viitekehyksen opinnäytetyön yksilön toiminnan arvioimiseksi.
Yleensä ottaen tämän tutkimuksen kohderyhmän sosiaalisen kompetenssin arvioidaan olevan hyvä. Tutkimuksen tulokset ovat suuntaa-antavia ja joissakin määrin yhteneväisiä aiempiin tutkimuksiin verrattuna, mutta kuitenkaan tämän tutkimuksen tulosten yleistäminen ei ole laajemmin perusteltua. Tutkimuksen kohderyhmä on tulosten yleistämisen kannalta liian pieni. Verrattaessa mittareiden tuottamaa tietoa vastanneiden sosiaalisen kompetenssin kokonaistasosta ovat ne samansuuntaisia, vaikka eroja lopullisissa tuloksissa ilmenee. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että oppilaiden sosiaalisen kompetenssin itsearvioinneista ei löytynyt suuria poikkeuksia MASK-mittareilla saatuihin tuloksiin kohderyhmän ja vertailuryhmän välillä.