”HEI, TÄÄ ON TAAS SITÄ MEDIAA!” : TOIMINNALLISEN MEDIAKASVATUSVIIKON MERKITYS 4-6- VUOTIAIDEN LASTEN MEDIAKÄSITYKSILLE
Pudas, Jennimaria (2012)
Pudas, Jennimaria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204174591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204174591
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimi Päiväkoti Aarresaari. Opinnäytetyöni aiheena oli toiminnallisen mediakasvatusviikon merkitys 4-6-vuotiaiden lasten mediakäsityksille. Elämme nykyään tiiviisti mediakulttuurin parissa, joten lapset ovat tekemisissä median kanssa tavalla tai toisella päivittäin. 4-
6-vuotiaat lapset ovat jo hyvin taitavia median käyttäjiä, mutta kuinka paljon he todellisuudessa tietävät mediasta tai sen käsitteistä, mitä ja miten he oppivat mediasta tai kuinka valmis tämänikäinen lapsi on vastaanottamaan mediasisältöjä.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää toiminnallisen mediakasvatusviikon merkitys 4-6-vuotiaiden lasten mediakäsityksille. Opinnäytetyöni oli laadullinen toimintatutkimus lasten näkökulmasta. Keräsin aineistoni puolistrukturoidulla lasten yksilöhaastattelulla, nauhoitin haastattelut analysointia varten ja kirjasin haastatteluiden jälkeen muistiinpanoja ja havaintoja. Haastattelun jälkeen toteutin suunnittelemani mediakasvatusviikon, jonka jälkeen haastattelin lapsia uudelleen samantyyppisillä kysymyksillä kuin alkuhaastattelussa. Näin pystyin vertaamaan haastatteluiden tuloksia keskenään ja selvittämään, mikä merkitys toimintaviikolla oli lasten mediakäsityksille. Alkuhaastattelun yhteydessä keräsin myös kartoittavan määrällisen aineiston lasten median käytöstä. Keräsin aineistoa osallistuvalla havainnoinnilla koko tutkimuksen ajan.
Tutkimustulokseni osoittavat, että mediakasvatusviikolla on positiivinen merkitys lasten mediakäsitteiden ymmärtämiselle. Lapset pystyivät paremmin yhdistämään sanan media siihen liittyviin mediavälineisiin ja sisältöihin haastatteluissa käyttämieni kuvien kautta. Osa lapsista sai uusia kokemuksia
ja oppi lisää mediasta.
6-vuotiaat lapset ovat jo hyvin taitavia median käyttäjiä, mutta kuinka paljon he todellisuudessa tietävät mediasta tai sen käsitteistä, mitä ja miten he oppivat mediasta tai kuinka valmis tämänikäinen lapsi on vastaanottamaan mediasisältöjä.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää toiminnallisen mediakasvatusviikon merkitys 4-6-vuotiaiden lasten mediakäsityksille. Opinnäytetyöni oli laadullinen toimintatutkimus lasten näkökulmasta. Keräsin aineistoni puolistrukturoidulla lasten yksilöhaastattelulla, nauhoitin haastattelut analysointia varten ja kirjasin haastatteluiden jälkeen muistiinpanoja ja havaintoja. Haastattelun jälkeen toteutin suunnittelemani mediakasvatusviikon, jonka jälkeen haastattelin lapsia uudelleen samantyyppisillä kysymyksillä kuin alkuhaastattelussa. Näin pystyin vertaamaan haastatteluiden tuloksia keskenään ja selvittämään, mikä merkitys toimintaviikolla oli lasten mediakäsityksille. Alkuhaastattelun yhteydessä keräsin myös kartoittavan määrällisen aineiston lasten median käytöstä. Keräsin aineistoa osallistuvalla havainnoinnilla koko tutkimuksen ajan.
Tutkimustulokseni osoittavat, että mediakasvatusviikolla on positiivinen merkitys lasten mediakäsitteiden ymmärtämiselle. Lapset pystyivät paremmin yhdistämään sanan media siihen liittyviin mediavälineisiin ja sisältöihin haastatteluissa käyttämieni kuvien kautta. Osa lapsista sai uusia kokemuksia
ja oppi lisää mediasta.