"Operation High five" : ilmapiiriprojekti Hollolan yläkoulun kahdeksannelle luokalle
Mattila, Emma; Blässar, Veera (2012)
Mattila, Emma
Blässar, Veera
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204174573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204174573
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka on toteutettu Hollolan yläkoululle syksyllä 2011. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin noin yhdeksän viikon mittaisena projektina. Projektin kohderyhmänä oli eräs kahdeksas luokka, jonka ilmapiirissä sekä yhteishengessä oli havaittu puutteita ja ongelmia jo koko seitsemännen luokan ajan. Projektin nimi, ”Operation high five”, on luokan oppilaiden keksimä.
Projektin tarkoituksena oli kehittää ja kasvattaa kohdeluokkamme ilmapiiriä ja yhteishenkeä. Tavoitteiksi työlle oli asetettu luokan oppilaiden osallisuuden ja itseilmaisun tukeminen, vuorovaikutuksen vahvistaminen luokan sisällä sekä positiivisemman ilmapiirin ja yhteishengen luominen luokkaan. Näiden lisäksi tavoitteenamme oli tuottaa menetelmäpaketti projektissamme käyttämistämme teemoista ja toiminnoista. Menetelmäpaketti on opinnäytetyöstämme syntynyt tuotos, joka jää tulevaisuudessa hyödynnettäväksi Hollolan yläkoululle.
Opinnäytetyössämme korostuu sosiaalipedagoginen ajattelutapa sekä työote. Sosiaalipedagogiikka määrittää sekä tietoperustaamme että projektimme toiminnallista osuutta. Käyttämämme luovat ja toiminnalliset menetelmät ovat osallistavia sekä yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutusta tukevia.
Projektin tarkoituksena oli kehittää ja kasvattaa kohdeluokkamme ilmapiiriä ja yhteishenkeä. Tavoitteiksi työlle oli asetettu luokan oppilaiden osallisuuden ja itseilmaisun tukeminen, vuorovaikutuksen vahvistaminen luokan sisällä sekä positiivisemman ilmapiirin ja yhteishengen luominen luokkaan. Näiden lisäksi tavoitteenamme oli tuottaa menetelmäpaketti projektissamme käyttämistämme teemoista ja toiminnoista. Menetelmäpaketti on opinnäytetyöstämme syntynyt tuotos, joka jää tulevaisuudessa hyödynnettäväksi Hollolan yläkoululle.
Opinnäytetyössämme korostuu sosiaalipedagoginen ajattelutapa sekä työote. Sosiaalipedagogiikka määrittää sekä tietoperustaamme että projektimme toiminnallista osuutta. Käyttämämme luovat ja toiminnalliset menetelmät ovat osallistavia sekä yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutusta tukevia.