Kirjanpito-ohjelmien käytettävyystutkimus
Haapala, Samu (2012)
Haapala, Samu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204174567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204174567
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kirjanpito-ohjelmien käytettävyystutkimus. Tutkimuksen
tarkoituksena on selvittää kirjanpito-ohjelmien käytettävyys tilitoimistojen kannalta. Käytettävyyteen
vaikuttavat kirjanpito-ohjelmien ominaisuuksien lisäksi ohjelmistotalojen tapa järjestää
koulutusta, päivityksiä sekä asiakaspalvelua ja -tukea. Kirjanpito-ohjelmien keskinäisestä
vertailusta on hyvin vähän tietoa saatavilla, joten tutkimuksesta toivotaan olevan hyötyä
tilitoimistoille, jotka miettivät investointia kirjanpidon ohjelmiin.
Opinnäytetyö voidaan jakaa teoriaosuuteen ja empiiriseen tutkimukseen. Teoriaosuudessa
kerrotaan lähtökohdista kirjanpidon tekemiselle, sen keskeisistä käsitteistä sekä kirjanpitoohjelmiin
liittyvistä ominaisuuksista. Empiirinen osa koostuu itse tutkimuksesta ja sen pohjalta
tehtävistä johtopäätöksistä sekä kehitysehdotuksista.
Tutkimus toteutettiin lähettämällä kyselylomakkeita kirjanpito-ohjelmien käytettävyydestä
useiden tilitoimistojen edustajille, jotta he voivat arvioida omaa ohjelmaansa kyselylomakkeella
esitettäviin kysymyksiin. Kyselylomakkeella arvioitiin kirjanpito-ohjelmien hankinnassa
tullutta koulutusta ja käyttöönottoa, ominaisuuksia, käyttöä, asiakastukea ja laatua.
Opinnäytetyön teoriaosassa käytettiin lähdekirjallisuutena taloushallintoon liittyviä kirjoja
sekä verkossa julkistettuja artikkeleita. Myös tutkimuksen tekijän kokemusta taloushallinnon
tehtävistä tilitoimistoympäristössä on hyödynnetty tutkimuksessa tietolähteenä.
Tutkimustulosten perusteella kaikki tutkimukseen vastanneet tilitoimistot pitivät käytössä
olevaa kirjanpito-ohjelmansa ominaisuuksia keskimäärin vähintään tyydyttävällä tasolla. Ohjelmat
kuitenkin vastasivat eri tavoin tilitoimistojen tarpeita. Samojen kirjanpito-ohjelmien
kohdalla havaittiin myös eroavaisuuksia vastaajien keskuudessa. Eriäviin mielipiteisiin kirjanpito-
ohjelman toimintakyvystä vaikuttavat ohjelmien tyyppi. Usein kirjanpito-ohjelma on saatavilla
omaksi ostettuna lisenssinä tai verkon välityksellä toimivana sovellusvuokrauksena.
Opinnäytetyöstä voidaan nostaa keskeisenä kehitysehdotuksena ohjelmistotalojen sekä tilitoimistojen
välinen yhteistyö. Kommunikaatio tilitoimistojen sekä ohjelmistotalojen välillä on
yleensä hyvin vähäistä. Kirjanpito-ohjelmia tulisi kehittää yhteistyössä, jotta ne vastaisivat
toivotulla tavalla tilitoimistojen tarpeita.
tarkoituksena on selvittää kirjanpito-ohjelmien käytettävyys tilitoimistojen kannalta. Käytettävyyteen
vaikuttavat kirjanpito-ohjelmien ominaisuuksien lisäksi ohjelmistotalojen tapa järjestää
koulutusta, päivityksiä sekä asiakaspalvelua ja -tukea. Kirjanpito-ohjelmien keskinäisestä
vertailusta on hyvin vähän tietoa saatavilla, joten tutkimuksesta toivotaan olevan hyötyä
tilitoimistoille, jotka miettivät investointia kirjanpidon ohjelmiin.
Opinnäytetyö voidaan jakaa teoriaosuuteen ja empiiriseen tutkimukseen. Teoriaosuudessa
kerrotaan lähtökohdista kirjanpidon tekemiselle, sen keskeisistä käsitteistä sekä kirjanpitoohjelmiin
liittyvistä ominaisuuksista. Empiirinen osa koostuu itse tutkimuksesta ja sen pohjalta
tehtävistä johtopäätöksistä sekä kehitysehdotuksista.
Tutkimus toteutettiin lähettämällä kyselylomakkeita kirjanpito-ohjelmien käytettävyydestä
useiden tilitoimistojen edustajille, jotta he voivat arvioida omaa ohjelmaansa kyselylomakkeella
esitettäviin kysymyksiin. Kyselylomakkeella arvioitiin kirjanpito-ohjelmien hankinnassa
tullutta koulutusta ja käyttöönottoa, ominaisuuksia, käyttöä, asiakastukea ja laatua.
Opinnäytetyön teoriaosassa käytettiin lähdekirjallisuutena taloushallintoon liittyviä kirjoja
sekä verkossa julkistettuja artikkeleita. Myös tutkimuksen tekijän kokemusta taloushallinnon
tehtävistä tilitoimistoympäristössä on hyödynnetty tutkimuksessa tietolähteenä.
Tutkimustulosten perusteella kaikki tutkimukseen vastanneet tilitoimistot pitivät käytössä
olevaa kirjanpito-ohjelmansa ominaisuuksia keskimäärin vähintään tyydyttävällä tasolla. Ohjelmat
kuitenkin vastasivat eri tavoin tilitoimistojen tarpeita. Samojen kirjanpito-ohjelmien
kohdalla havaittiin myös eroavaisuuksia vastaajien keskuudessa. Eriäviin mielipiteisiin kirjanpito-
ohjelman toimintakyvystä vaikuttavat ohjelmien tyyppi. Usein kirjanpito-ohjelma on saatavilla
omaksi ostettuna lisenssinä tai verkon välityksellä toimivana sovellusvuokrauksena.
Opinnäytetyöstä voidaan nostaa keskeisenä kehitysehdotuksena ohjelmistotalojen sekä tilitoimistojen
välinen yhteistyö. Kommunikaatio tilitoimistojen sekä ohjelmistotalojen välillä on
yleensä hyvin vähäistä. Kirjanpito-ohjelmia tulisi kehittää yhteistyössä, jotta ne vastaisivat
toivotulla tavalla tilitoimistojen tarpeita.