Sponsorointi, media ja kilpapurjehdus
Kuusi, Ilmari (2012)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204174561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204174561
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sponsorointia, mediaa ja urheilua – tässä tapauksessa kilpapurjehdusta. Miten kilpapurjehtija, jolle urheilu on ammatti, kykenee saavuttamaan tavoitteensa sponsoroinnin ja median ristiaallokossa. Sponsori hakee mediajulkisuutta esitelläkseen suurelle yleisölle imagoaan ja arvojaan, media puolestaan tarvitsee uutisia ja kiinnostavia aiheita ja näitä tarjoaa urheilu. Työn teoriaosassa käydään läpi sponsorointia yleisesti, urheilusponsorointia sekä mediaa urheilusponsoroinnin näkökulmasta.
Työn empiirisessä osiossa on tutkittu urheilijan näkökulmasta mediaa, sponsorointia ja sitä kuinka huipputason kilpapurjehtijat ovat onnistuneet menestymään urheilu-urallaan ja yhdistämään sponsorin ja median välttämättömät vaatimukset. Empiirinen tutkimus tehtiin haastattelemalla henkilökohtaisesti huippukilpapurjehtijoita, joilla on kokemusta sekä sponsoroinnista että mediasta.
Nykyisin, kun kilpa-urheilu on täysin ammattimaistunutta, on urheilijasta tullut riippuvainen sponsorista ja usein sponsorilla on sopimuksen mukainen oikeus edellyttää esimerkiksi edustustehtäviä sponsoroinnin kohteelta. Suhteensa mediaan urheilija voi sen sijaan useimmiten ratkaista oman persoonallisuutensa ja tahtonsa mukaan ainakin mitä tulee hänen yksityiselämäänsä.
Työn empiirisessä osiossa on tutkittu urheilijan näkökulmasta mediaa, sponsorointia ja sitä kuinka huipputason kilpapurjehtijat ovat onnistuneet menestymään urheilu-urallaan ja yhdistämään sponsorin ja median välttämättömät vaatimukset. Empiirinen tutkimus tehtiin haastattelemalla henkilökohtaisesti huippukilpapurjehtijoita, joilla on kokemusta sekä sponsoroinnista että mediasta.
Nykyisin, kun kilpa-urheilu on täysin ammattimaistunutta, on urheilijasta tullut riippuvainen sponsorista ja usein sponsorilla on sopimuksen mukainen oikeus edellyttää esimerkiksi edustustehtäviä sponsoroinnin kohteelta. Suhteensa mediaan urheilija voi sen sijaan useimmiten ratkaista oman persoonallisuutensa ja tahtonsa mukaan ainakin mitä tulee hänen yksityiselämäänsä.