Sukupuolen huomioiminen esiopetuksen liikuntakasvatuksessa
Majamäki, Jonna (2012)
Majamäki, Jonna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204164551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204164551
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyöni tarkoituksena on kehittää omia ohjaustaitojani ohjaamieni liikuntatuokioiden avulla. Pyrin selvittämään mitä tietoa ja taitoa tarvitsen ohjatessani esikouluikäisiä tyttöjä ja poikia sekä millä tavoin ohjaustaitoni kehittyivät sukupuolen huomioimisessa opinnäytetyöprosessin aikana.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa avaan varhaiskasvatuksen-, esiopetuksen- sekä liikuntakasvatuksen käsitteitä. Lisäksi perehdyn esikouluikäisen lapsen kehitykseen sekä vielä tarkemmin tyttöjen ja poikien kehityksen eroihin. Liikuntatuokioita suunnitellessa minun oli huomioitava peruserot tyttöjen ja poikien toimintatavoissa. Teoreettiseen osioon kuuluvat myös liikuntatuokioiden toteutusvaiheessa oleelliset lapsiryhmän ohjaus sekä ohjaajan ominaisuudet.
Metodologinen esittely: Käytän opinnäytetyössäni tutkimusmenetelmänä toimintatutkimusta, jonka toiminnallisen osuuden toteutin eräässä Porin päiväkodissa. Analyysimenetelmänä käytän sisällönanalyysimenetelmää. Toimintakertoja oli yhteensä kymmenen (10) kertaa tammikuun 2011 aikana.
Keskeiset tutkimustulokset: Ohjatessaan liikuntatuokioita tyttö- ja poikavaltaisille ryhmille ohjaaja tarvitsee tietoa sukupuolelle ominaisista toimintatavoista. Tärkeämpää on kuitenkin ottaa huomioon lapsen ikä ja kehitystaso. Suunnitellessaan liikuntatuokioita esikouluikäisille lapsille ohjaaja tarvitsee yleistä tietoa varhaiskasvatuksesta sekä esiopetuksesta. Ohjaaja tarvitsee tietoa myös lapsiryhmän ohjauksesta. Teoriatiedon lisäksi käytännönkokemus on tärkeää ohjaajalle. Ohjaajan ohjaustyyli muokkautuu lapsiryhmän tarpeiden mukaiseksi. Ohjaajan on osattava arvioida ohjaamistaan ja tämän kautta kehittää sitä.
Johtopäätökset: Ohjaustaitojen kehitykseen vaikuttavat teoriatieto sekä käytännönkokemus. Tyttö- ja poikavaltaisia ryhmiä ohjatessa ohjaajan on hyvä tiedostaa peruserot tyttöjen ja poikien toimintatavoissa. Tärkeämpää on kuitenkin nähdä jokainen lapsi kehittyvänä yksilönä. Ohjaaja tarvitsee laaja-alaista tietoa varhaiskasvatuksesta sekä taitoa hyödyntää sitä lasten kanssa toimiessa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa avaan varhaiskasvatuksen-, esiopetuksen- sekä liikuntakasvatuksen käsitteitä. Lisäksi perehdyn esikouluikäisen lapsen kehitykseen sekä vielä tarkemmin tyttöjen ja poikien kehityksen eroihin. Liikuntatuokioita suunnitellessa minun oli huomioitava peruserot tyttöjen ja poikien toimintatavoissa. Teoreettiseen osioon kuuluvat myös liikuntatuokioiden toteutusvaiheessa oleelliset lapsiryhmän ohjaus sekä ohjaajan ominaisuudet.
Metodologinen esittely: Käytän opinnäytetyössäni tutkimusmenetelmänä toimintatutkimusta, jonka toiminnallisen osuuden toteutin eräässä Porin päiväkodissa. Analyysimenetelmänä käytän sisällönanalyysimenetelmää. Toimintakertoja oli yhteensä kymmenen (10) kertaa tammikuun 2011 aikana.
Keskeiset tutkimustulokset: Ohjatessaan liikuntatuokioita tyttö- ja poikavaltaisille ryhmille ohjaaja tarvitsee tietoa sukupuolelle ominaisista toimintatavoista. Tärkeämpää on kuitenkin ottaa huomioon lapsen ikä ja kehitystaso. Suunnitellessaan liikuntatuokioita esikouluikäisille lapsille ohjaaja tarvitsee yleistä tietoa varhaiskasvatuksesta sekä esiopetuksesta. Ohjaaja tarvitsee tietoa myös lapsiryhmän ohjauksesta. Teoriatiedon lisäksi käytännönkokemus on tärkeää ohjaajalle. Ohjaajan ohjaustyyli muokkautuu lapsiryhmän tarpeiden mukaiseksi. Ohjaajan on osattava arvioida ohjaamistaan ja tämän kautta kehittää sitä.
Johtopäätökset: Ohjaustaitojen kehitykseen vaikuttavat teoriatieto sekä käytännönkokemus. Tyttö- ja poikavaltaisia ryhmiä ohjatessa ohjaajan on hyvä tiedostaa peruserot tyttöjen ja poikien toimintatavoissa. Tärkeämpää on kuitenkin nähdä jokainen lapsi kehittyvänä yksilönä. Ohjaaja tarvitsee laaja-alaista tietoa varhaiskasvatuksesta sekä taitoa hyödyntää sitä lasten kanssa toimiessa.