Teemat kevät/kesä 2013 -trendiennusteeseen
Lamminen, Henna; Kuusinen, Salla (2011)
Lamminen, Henna
Kuusinen, Salla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204164550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204164550
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää tulevaisuuteen vaikuttavia teemoja, jotka näkyvät kevään ja kesän 2013 trendeissä. Opinnäytetyön tutkimuskysymys on: Mitkä ovat kevät/kesä 2013 trendiennusteen teemat? Opinnäytetyön tavoitteena oli teemoista koostuvan trendiennusteen -kevät/kesä 2013 tekeminen toimeksiantaja Aki Choklatille.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu vaatetusalan trendiennustamisesta ja tulevaisuudentutkimuksesta. Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja siinä käytettiin kahta tulevaisuudentutkimuksen menetelmää, PESTE-analyysiä ja toimintaympäristön muutosten tarkastelua. Tulevaisuuden tutkimusmenetelmien avulla havainnoitiin tulevaisuuteen vaikuttavia heikkoja signaaleja, eli esimerkiksi uusia kulttuurisuuntauksia ja yksittäisiä ilmiöitä, kuten esimerkiksi tieteen innovaatioita. Tiedonkeruu tapahtui havainnoimalla Internet-sivuja, eri alojen lehtiä ja muita joukkotiedotusvälineitä sekä erilaisia tapahtumia.
Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla. Analysoidusta aineistosta muodostui teemoja, jotka vastaavat tutkimuskysymykseen ja voivat näkyä kevään ja kesän 2013 trendeissä. Teemoista koottiin trendiennuste kevät/kesä 2013. Opinnäytetyön tuloksena olevat teemat ovat: Teemat ovat: Location Location Location, Multipersonality, Life after plastic, Truly National ja Evergreen. Jokaisella teemalla on useita alateemoja.
Tutkimuksella ei pyritty löytämään yhtä tiettyä kuvaa tulevaisuudesta, vaan antaa vaihtoehtoja mahdollisista tulevaisuuksista. Trendiennusteen teemat toimivat innoittajina ja uusien ajatusten herättäjinä. Teemat ovat laajoja ja yleismaailmallisia, joista yritykset voivat poimia ideoita, kehitysmahdollisuuksia ja ajatuksia omaan toimintaansa. Esimerkiksi vaatetusalalla voidaan hyödyntää teemoja, miettimällä teemoihin liittyviä asukokonaisuuksia, materiaaleja, värejä tai suunnittelemalla teemoihin printtejä, yksityiskohtia tai siluettia.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu vaatetusalan trendiennustamisesta ja tulevaisuudentutkimuksesta. Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja siinä käytettiin kahta tulevaisuudentutkimuksen menetelmää, PESTE-analyysiä ja toimintaympäristön muutosten tarkastelua. Tulevaisuuden tutkimusmenetelmien avulla havainnoitiin tulevaisuuteen vaikuttavia heikkoja signaaleja, eli esimerkiksi uusia kulttuurisuuntauksia ja yksittäisiä ilmiöitä, kuten esimerkiksi tieteen innovaatioita. Tiedonkeruu tapahtui havainnoimalla Internet-sivuja, eri alojen lehtiä ja muita joukkotiedotusvälineitä sekä erilaisia tapahtumia.
Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla. Analysoidusta aineistosta muodostui teemoja, jotka vastaavat tutkimuskysymykseen ja voivat näkyä kevään ja kesän 2013 trendeissä. Teemoista koottiin trendiennuste kevät/kesä 2013. Opinnäytetyön tuloksena olevat teemat ovat: Teemat ovat: Location Location Location, Multipersonality, Life after plastic, Truly National ja Evergreen. Jokaisella teemalla on useita alateemoja.
Tutkimuksella ei pyritty löytämään yhtä tiettyä kuvaa tulevaisuudesta, vaan antaa vaihtoehtoja mahdollisista tulevaisuuksista. Trendiennusteen teemat toimivat innoittajina ja uusien ajatusten herättäjinä. Teemat ovat laajoja ja yleismaailmallisia, joista yritykset voivat poimia ideoita, kehitysmahdollisuuksia ja ajatuksia omaan toimintaansa. Esimerkiksi vaatetusalalla voidaan hyödyntää teemoja, miettimällä teemoihin liittyviä asukokonaisuuksia, materiaaleja, värejä tai suunnittelemalla teemoihin printtejä, yksityiskohtia tai siluettia.