LÄHETYSTYÖ - YHTEINEN, ILOINEN TEHTÄVÄMME : Lähetyssopen toiminnan kehittäminen Kokkolan suomalaisessa seurakunnassa
Sundbäck, Sisko (2012)
Sundbäck, Sisko
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204164547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204164547
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia Kokkolan suomalaisen seurakunnan lähetyskahvilan, Lähetys-
sopen toiminnan kehittämistä. Tarkoituksena oli saada asiakaskyselyn kautta selville Lähe-
tyssopen kehittämisideoita. Vapaaehtoisille suunnatun kyselyn kautta tarkoitukseni oli saa-
da selville, miten Lähetyssoppeen saataisiin uusia vapaaehtoisia. Kysymyksissä ei suoraan
kuvastunut keinoja saada nuoria mukaan, vaikka sekin oli niissä taustalla. Tutkimus oli lä-
hinnä ladullinen, vaikkakin se sisältää myös määrällisiä kysymyksiä. Sain vastauksia kaik-
kiaan 71, joista 19 oli Lähetyssopen asiakkailta ja 52 vapaaehtoisilta. Lähetyssopen vapaa-
ehtoisten määrä on yhteensä n. 120 henkilöä, joten vastaamisprosentti oli suhteellisen hyvä
(n. 45 %).
Vapaaehtoisia motivoi pääasiassa halu tehdä lähetystyötä. Taustalla on myös halu saada
uusia ystäviä ja uutta sisältöä elämään. Monen kohdalla motivaation lähteenä on toiminta
myös muualla seurakuntatoiminnassa. Jonkin verran sain ideoita myös nuorten tavoittami-
seen. Heitä voisi tavoittaa mm. nuorteniltojen kautta. Nuoria aikuisia voitaisiinkin saada
mukaan toimintaan pyydettäessä.
Pääasiallisesti kaikille vapaaehtoisille on tullut hyviä kokemuksia vapaaehtoisena toimimi-
sesta. Heidän panostaan on arvostettu, he ovat saaneet riittävästi koulutusta ja virkistystä
sekä heillä on riittävästi voimavaroja vapaaehtoistyöhön. Lähetyssopen asiakkaista monet
ovat käyneet siellä jo pitkään, ja he kokevat kahvilan toiminnan hyvänä.
Vastaajien antamista kommenteista kuvastui Lähetyssopen ja sen vapaaehtoistoiminnan
mielekkyys ja kahvilan hyvä ilmapiiri. Vapaaehtoisille toivotaan lisää yhteistä koulutusta ja
virkistystapahtumia. Lähetyssopen vapaaehtoisena toimimista tulee pitää enemmän esillä,
tiedottamista tulisi kehittää.
sopen toiminnan kehittämistä. Tarkoituksena oli saada asiakaskyselyn kautta selville Lähe-
tyssopen kehittämisideoita. Vapaaehtoisille suunnatun kyselyn kautta tarkoitukseni oli saa-
da selville, miten Lähetyssoppeen saataisiin uusia vapaaehtoisia. Kysymyksissä ei suoraan
kuvastunut keinoja saada nuoria mukaan, vaikka sekin oli niissä taustalla. Tutkimus oli lä-
hinnä ladullinen, vaikkakin se sisältää myös määrällisiä kysymyksiä. Sain vastauksia kaik-
kiaan 71, joista 19 oli Lähetyssopen asiakkailta ja 52 vapaaehtoisilta. Lähetyssopen vapaa-
ehtoisten määrä on yhteensä n. 120 henkilöä, joten vastaamisprosentti oli suhteellisen hyvä
(n. 45 %).
Vapaaehtoisia motivoi pääasiassa halu tehdä lähetystyötä. Taustalla on myös halu saada
uusia ystäviä ja uutta sisältöä elämään. Monen kohdalla motivaation lähteenä on toiminta
myös muualla seurakuntatoiminnassa. Jonkin verran sain ideoita myös nuorten tavoittami-
seen. Heitä voisi tavoittaa mm. nuorteniltojen kautta. Nuoria aikuisia voitaisiinkin saada
mukaan toimintaan pyydettäessä.
Pääasiallisesti kaikille vapaaehtoisille on tullut hyviä kokemuksia vapaaehtoisena toimimi-
sesta. Heidän panostaan on arvostettu, he ovat saaneet riittävästi koulutusta ja virkistystä
sekä heillä on riittävästi voimavaroja vapaaehtoistyöhön. Lähetyssopen asiakkaista monet
ovat käyneet siellä jo pitkään, ja he kokevat kahvilan toiminnan hyvänä.
Vastaajien antamista kommenteista kuvastui Lähetyssopen ja sen vapaaehtoistoiminnan
mielekkyys ja kahvilan hyvä ilmapiiri. Vapaaehtoisille toivotaan lisää yhteistä koulutusta ja
virkistystapahtumia. Lähetyssopen vapaaehtoisena toimimista tulee pitää enemmän esillä,
tiedottamista tulisi kehittää.