”Mies siis välttyy turhalta sapelin kalistelulta” : Kokemuksia opiskelusta sukupuolivähemmistönä
Lauhikari, Anni; Ylevä, Liisa (2012)
Lauhikari, Anni
Ylevä, Liisa
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204164535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204164535
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyömme avulla kartoitamme opiskelijoiden kokemuksia korkeakouluopiskelusta toisen sukupuolen valtaamalla alalla. Opinnäytetyömme avulla on tarkoitus selvittää, millaisia ovat opiskelijoiden kokemukset opiskelusta sukupuolivähemmistönä ja miten tasa-arvo toteutuu ammattikorkeakoulutuksessa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyömme teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme sukupuolta, sukupuolirooleja ja stereotypioita, tasa-arvoa ja ainokaisuutta. Lisäksi tarkastelemme sukupuolta koulutuksessa sekä ammatissa.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyömme on laadullinen eli kvalitatiivinen opinnäytetyö, jossa on piirteitä myös toiminnallisesta opinnäytetyöstä. Aineistona käytimme kahden tekniikan alan naisopiskelijan ja kahden sosiaalialan miesopiskelijan tekemiä digitarinoita. Aineiston analysoimme sisällönanalyysia käyttämällä.
Keskeiset tutkimustulokset: Opiskelijoiden kokemukset opiskelusta toisen sukupuolen valtaamalla alalla olivat hyvin erilaisia naisten ja miesten kesken. Naiset kokivat, että naisten on haastava löytää paikkansa miesten maailmassa. He kokivat, että sukupuolensa vuoksi heidän on tehtävä enemmän töitä pärjätäkseen. Miesten kokemukset opiskelusta olivat päinvastaiset. Miehet kokivat mieheyden olevan pelkästään positiivinen asia ja etu sosiaalialaa opiskellessa. He kokivat saavansa arvostusta naisten taholta ja kokivat olevansa enemmän kuin tervetulleita naisvaltaiselle alalle.
Johtopäätökset: Vaikka naisilla ja miehillä on yhtäläinen oikeus opiskella toisen sukupuolen valtaamalla alalla, ovat vähemmistösukupuolen opiskelukokemukset hyvin erilaiset enemmistöön verrattuna. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että ammattikorkeakoulussa opiskelu ei ole vielä täysin tasa-arvoista naisille ja miehille.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyömme teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme sukupuolta, sukupuolirooleja ja stereotypioita, tasa-arvoa ja ainokaisuutta. Lisäksi tarkastelemme sukupuolta koulutuksessa sekä ammatissa.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyömme on laadullinen eli kvalitatiivinen opinnäytetyö, jossa on piirteitä myös toiminnallisesta opinnäytetyöstä. Aineistona käytimme kahden tekniikan alan naisopiskelijan ja kahden sosiaalialan miesopiskelijan tekemiä digitarinoita. Aineiston analysoimme sisällönanalyysia käyttämällä.
Keskeiset tutkimustulokset: Opiskelijoiden kokemukset opiskelusta toisen sukupuolen valtaamalla alalla olivat hyvin erilaisia naisten ja miesten kesken. Naiset kokivat, että naisten on haastava löytää paikkansa miesten maailmassa. He kokivat, että sukupuolensa vuoksi heidän on tehtävä enemmän töitä pärjätäkseen. Miesten kokemukset opiskelusta olivat päinvastaiset. Miehet kokivat mieheyden olevan pelkästään positiivinen asia ja etu sosiaalialaa opiskellessa. He kokivat saavansa arvostusta naisten taholta ja kokivat olevansa enemmän kuin tervetulleita naisvaltaiselle alalle.
Johtopäätökset: Vaikka naisilla ja miehillä on yhtäläinen oikeus opiskella toisen sukupuolen valtaamalla alalla, ovat vähemmistösukupuolen opiskelukokemukset hyvin erilaiset enemmistöön verrattuna. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että ammattikorkeakoulussa opiskelu ei ole vielä täysin tasa-arvoista naisille ja miehille.