Ostolaskujen sähköinen käsittely pilvipalveluna: Case Huoltoliitto ry/ Kunnonpaikka
Mielonen, Sari (2012)
Mielonen, Sari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204154459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204154459
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää jo olemassa olevaa taloushallinnon prosessia Huoltoliitto ry:n omistamassa Kunnonpaikassa nykyaikaistamalla se sähköiseksi. Tavoitteena oli ottaa käyttöön toimeksiantajan tarpeita vastaava, kustannustehokas ratkaisu ostolaskujen sähköiseen käsittelyyn, perehdyttää henkilökunta ohjelmiston käyttöön ja luoda mahdollisimman selkeät ohjeistukset ohjelmiston käytöstä henkilökunnan perehdyttämisen avuksi.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, projektiluontoisena opinnäytetyönä ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin aktiivista, osallistuvaa havainnointia ja projektin lomassa käytyä, vapaamuotoista keskustelua toimeksiantajayrityksen henkilöstön kanssa.
Opinnäytetyön viitekehys muodostuu pääasiassa katsauksesta verkkolaskujen ja muiden sähköisten laskujen kehitykseen. Aihetta tarkastellaan erityisesti vastaanotettavien laskujen ja pienten ja keskisuurten yritysten näkökulmasta. Tämän lisäksi teoriaosuudessa käydään lyhyesti läpi pilvipalveluiden historiaa ja roolia taloushallinnon näkökulmasta, sillä case-yrityksessä päädyttiin hankkimaan ohjelmisto ostolaskujen sähköiseen käsittelyyn pilvipalveluna.
Opinnäytetyön toiminnallisessa eli case-osuudessa raportoidaan läpi työskentelyn eri vaiheet aina tarpeiden selvittämisestä ohjelmiston käyttöönottoon ja alkuvaiheen käyttökokemuksiin. Tavoitteena oli raportoida ja dokumentoida projektin kulku mahdollisimman tarkasti ja tehtyjä valintoja perustellen.
Yhteenvetona voidaan todeta, että verkkolaskun yleistyminen maailmalla on ollut ennustettua hitaampaa, mutta Suomessa läpimurron sanotaan jo tapahtuneen. Suuret yritykset ja organisaatiot ovat ottaneet verkkolaskun hyvin vastaan, mutta ongelmaksi on muodostunut pk-yritysten haluttomuus verkkolaskua kohtaan.
Opinnäytetyön tuloksena Kunnonpaikassa siirryttiin sähköiseen ostolaskujen käsittelyyn ja yritykselle laadittiin yksilöity käyttöopas, joka on kokonaisuudessaan julkaistu opinnäytetyön liitteenä. Opinnäytetyön tavoite siis saavutettiin, mutta käyttöönoton yhteydessä projektissa koettiin useita, odottamattomia hidasteita ja tuotantoon siirryttäessä palvelu ei alkuun vastannut odotuksia.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, projektiluontoisena opinnäytetyönä ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin aktiivista, osallistuvaa havainnointia ja projektin lomassa käytyä, vapaamuotoista keskustelua toimeksiantajayrityksen henkilöstön kanssa.
Opinnäytetyön viitekehys muodostuu pääasiassa katsauksesta verkkolaskujen ja muiden sähköisten laskujen kehitykseen. Aihetta tarkastellaan erityisesti vastaanotettavien laskujen ja pienten ja keskisuurten yritysten näkökulmasta. Tämän lisäksi teoriaosuudessa käydään lyhyesti läpi pilvipalveluiden historiaa ja roolia taloushallinnon näkökulmasta, sillä case-yrityksessä päädyttiin hankkimaan ohjelmisto ostolaskujen sähköiseen käsittelyyn pilvipalveluna.
Opinnäytetyön toiminnallisessa eli case-osuudessa raportoidaan läpi työskentelyn eri vaiheet aina tarpeiden selvittämisestä ohjelmiston käyttöönottoon ja alkuvaiheen käyttökokemuksiin. Tavoitteena oli raportoida ja dokumentoida projektin kulku mahdollisimman tarkasti ja tehtyjä valintoja perustellen.
Yhteenvetona voidaan todeta, että verkkolaskun yleistyminen maailmalla on ollut ennustettua hitaampaa, mutta Suomessa läpimurron sanotaan jo tapahtuneen. Suuret yritykset ja organisaatiot ovat ottaneet verkkolaskun hyvin vastaan, mutta ongelmaksi on muodostunut pk-yritysten haluttomuus verkkolaskua kohtaan.
Opinnäytetyön tuloksena Kunnonpaikassa siirryttiin sähköiseen ostolaskujen käsittelyyn ja yritykselle laadittiin yksilöity käyttöopas, joka on kokonaisuudessaan julkaistu opinnäytetyön liitteenä. Opinnäytetyön tavoite siis saavutettiin, mutta käyttöönoton yhteydessä projektissa koettiin useita, odottamattomia hidasteita ja tuotantoon siirryttäessä palvelu ei alkuun vastannut odotuksia.