Oppilaitos mainostoimistona – Painoviestinnän opetus kokonaisvaltaisena toimintaympäristöna
Alanko-Pirinen, Minna; Koskinen, Kimmo (2012)
Alanko-Pirinen, Minna
Koskinen, Kimmo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204134408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204134408
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli painoviestinnän opetuksen tuominen lähemmäs työelämän toimintatapoja. Kokonaisuuksien hahmottaminen ja eri työvaiheiden yhteyksien ymmärtäminen on vähällä huomiolla nykyisessä opetussuunnitelmassa ja sen toteutuksessa.
Kokonaisvaltaisten ja laajojen harjoituksien teettämisessä on useita haasteita, mutta niiden avulla saadaan myös hyötyjä sekä opiskelijoille, että opettajille ja oppilaitokselle. Teoriataustaa hankkeelle saatiin opetuksen horisontaalisen ja vertikaalisen integraation, kognitiivisen didaktiikan sekä keksivän ja löytävän oppimisen kautta. Tämän teoriapohjan avulla oppimisesta saadaan aiempaa mielekkäämpää ja opittavan asian kokonaisvaltainen ymmärtäminen tehostuu omaehtoisen toiminnan ja luontaisen itsereflektion avulla.
Aikaisemmista projektiharjoituksista saatujen kokemusten perusteella laadittiin esimerkkiprojekti, jossa erillisten oppiaineiden ja tehtävien sijaan teetetään opiskelijoilla laajempia kokonaisuuksia. Tähän yhdistetään mahdollisuuksien mukaan harjoittelua oikeilla asiakkailla – joko oppilaitoksen sisältä tai ulkopuolelta.
Kokonaisvaltaisten ja laajojen harjoituksien teettämisessä on useita haasteita, mutta niiden avulla saadaan myös hyötyjä sekä opiskelijoille, että opettajille ja oppilaitokselle. Teoriataustaa hankkeelle saatiin opetuksen horisontaalisen ja vertikaalisen integraation, kognitiivisen didaktiikan sekä keksivän ja löytävän oppimisen kautta. Tämän teoriapohjan avulla oppimisesta saadaan aiempaa mielekkäämpää ja opittavan asian kokonaisvaltainen ymmärtäminen tehostuu omaehtoisen toiminnan ja luontaisen itsereflektion avulla.
Aikaisemmista projektiharjoituksista saatujen kokemusten perusteella laadittiin esimerkkiprojekti, jossa erillisten oppiaineiden ja tehtävien sijaan teetetään opiskelijoilla laajempia kokonaisuuksia. Tähän yhdistetään mahdollisuuksien mukaan harjoittelua oikeilla asiakkailla – joko oppilaitoksen sisältä tai ulkopuolelta.