Tilasiemen Oy - Markkinointitutkimus Hämeen alueen siemenpakkaamoille
Juvonen, Samu (2012)
Juvonen, Samu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204134396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204134396
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin markkinointitutkimus Tilasiemen Oy:n Hämeen alueen siemenpakkaamoille. Ensisijaisena tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle realistinen arvio markkina-asemasta alueellisilla kylvösiemenmarkkinoilla. Lisäksi työssä selvitetään markkina-asemaan vaikuttavia tekijöitä tutkimalla Tilasiemenen tunnettuutta, markkinaviestintää, yrityskuvaa ja asiakastyytyväisyyttä sekä sertifioidun siemenen alueellista käyttöä ja käytön perusteita.
Työn teoriaosuuteen sisältyy sertifioitua siementä ja sen markkinatilannetta käsittelevä osuus, joka käsittää aihealueeseen liittyvät taustatiedot. Tutkimuksen suunnittelussa ja tulosten analysoinnissa hyödynnetään palvelun laadusta, asiakkaan saamasta arvosta ja asiakastyytyväisyydestä muodostuvaa palvelukokemuksen teoriaa. Palvelukokemukseen liittyen käsitellään myös yrityskuvan muodostumista ja tuotantohyödykemarkkinoita.
Markkinointitutkimus toteutettiin survey-tutkimuksena kvantitatiivista tutkimustapaa soveltaen. Tutkimusaineisto perustuu otokseen, jonka perusjoukko muodostui eteläsuomalaisista maatiloista. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin postikyselynä lähetettyä standardoitua kyselylomaketta. Vastauksia saatiin 141 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että sertifioidun siemenen alueellinen käyttöaste oli maanlaajuiseen keskiarvoon nähden suuri. Tilasiemenen Hämeen alueen siemenpakkaamoiden asema markkinoilla muodostui vahvaksi 26 %:n markkinaosuudella pitkäaikaisten asiakassuhteiden perustella. Käsitystä vahvasta markkina-asemasta tuki verrattain positiivinen mielikuva yrityksen toiminnasta, paikallisuuden merkitys sekä vastaajien arviot korkeasta palvelun laadusta. Tulosten perustella voitiin arvioida, että Hämeen alueen Tilasiemenpakkaamoilla on hyvät lähtökohdat kasvattaa osuuttaan kylvösiemenmarkkinoilla.
Työn teoriaosuuteen sisältyy sertifioitua siementä ja sen markkinatilannetta käsittelevä osuus, joka käsittää aihealueeseen liittyvät taustatiedot. Tutkimuksen suunnittelussa ja tulosten analysoinnissa hyödynnetään palvelun laadusta, asiakkaan saamasta arvosta ja asiakastyytyväisyydestä muodostuvaa palvelukokemuksen teoriaa. Palvelukokemukseen liittyen käsitellään myös yrityskuvan muodostumista ja tuotantohyödykemarkkinoita.
Markkinointitutkimus toteutettiin survey-tutkimuksena kvantitatiivista tutkimustapaa soveltaen. Tutkimusaineisto perustuu otokseen, jonka perusjoukko muodostui eteläsuomalaisista maatiloista. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin postikyselynä lähetettyä standardoitua kyselylomaketta. Vastauksia saatiin 141 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että sertifioidun siemenen alueellinen käyttöaste oli maanlaajuiseen keskiarvoon nähden suuri. Tilasiemenen Hämeen alueen siemenpakkaamoiden asema markkinoilla muodostui vahvaksi 26 %:n markkinaosuudella pitkäaikaisten asiakassuhteiden perustella. Käsitystä vahvasta markkina-asemasta tuki verrattain positiivinen mielikuva yrityksen toiminnasta, paikallisuuden merkitys sekä vastaajien arviot korkeasta palvelun laadusta. Tulosten perustella voitiin arvioida, että Hämeen alueen Tilasiemenpakkaamoilla on hyvät lähtökohdat kasvattaa osuuttaan kylvösiemenmarkkinoilla.