Hiljaisen kauden myynninedistäminen, case: Ravintola Kippari Krouvin kesäterassiprojekti
Rajaharju, Heidi (2012)
Rajaharju, Heidi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204124373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204124373
Tiivistelmä
Hotelli- ja ravintola-ala on suhdanneherkkä ala, joka on kytköksissä matkailun menestymiseen ja kotimaisen kysynnän osalta talouden tilanteeseen. Kausivaihtelut heijastuvat nopeasti ravitsemiselinkeinoon.
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli ravintola Kippari Krouvin kesäkauden heikko myynti. Myyntiä pyritään kasvattamaan terassiprojektin avulla. Opinnäytetyössä esitellään suunnitelma niistä toimenpiteistä, joilla terassin houkuttelevuutta ja palveluita parannetaan tuotekehityksellä, palvelukonseptilla ja sisäisellä markkinoinnilla. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemakeskusteluja henkilökunnan ja ravintolapäällikön kanssa sekä tuotetestausta.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee myynninedistämistä ja myynninedistämisen eri keinoja, tuotekehitystä ja sen keinoja sekä palvelukonseptia. Lähteinä opinnäytetyössä käytettiin aiheita käsittelevää kirjallisuutta, opinnäytetöitä ja Internet-aineistoa.
Kesäterassiprojekti oli tarkoitus toteuttaa vuoden 2011 kevään ja kesän aikana. Tämä ei kuitenkaan kokonaisuudessaan onnistunut ajan ja resurssien puutteen takia. Suunnitelma on kuitenkin pääosin mahdollista toteuttaa myöhemmin, kun siihen on mahdollisuus. Toteutettaessa suunnitelmaa tulee ehdottomasti kiinnittää huomiota tuotteiden ostohintojen muutoksiin ja tuotteistuksessa mahdollisesti tapahtuviin uudistuksiin.
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli ravintola Kippari Krouvin kesäkauden heikko myynti. Myyntiä pyritään kasvattamaan terassiprojektin avulla. Opinnäytetyössä esitellään suunnitelma niistä toimenpiteistä, joilla terassin houkuttelevuutta ja palveluita parannetaan tuotekehityksellä, palvelukonseptilla ja sisäisellä markkinoinnilla. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemakeskusteluja henkilökunnan ja ravintolapäällikön kanssa sekä tuotetestausta.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee myynninedistämistä ja myynninedistämisen eri keinoja, tuotekehitystä ja sen keinoja sekä palvelukonseptia. Lähteinä opinnäytetyössä käytettiin aiheita käsittelevää kirjallisuutta, opinnäytetöitä ja Internet-aineistoa.
Kesäterassiprojekti oli tarkoitus toteuttaa vuoden 2011 kevään ja kesän aikana. Tämä ei kuitenkaan kokonaisuudessaan onnistunut ajan ja resurssien puutteen takia. Suunnitelma on kuitenkin pääosin mahdollista toteuttaa myöhemmin, kun siihen on mahdollisuus. Toteutettaessa suunnitelmaa tulee ehdottomasti kiinnittää huomiota tuotteiden ostohintojen muutoksiin ja tuotteistuksessa mahdollisesti tapahtuviin uudistuksiin.