Ideasta animaatioksi - Lisämateriaalin synty Suomen Kuvalehdessä
Vuorinen, Netta (2012)
Vuorinen, Netta
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204124365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204124365
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lisämateriaalin syntyä Suomen Kuvalehden sähköisiin välineisiin. Tutkimuksen toimeksiantaja on Suomen Kuvalehti.
Painetun lehden jutuista jalostuva lisämateriaali tuo sisältöä Suomen Kuvalehden iPad-versioon sekä verkkopalveluun. Sen tuotantoprosessissa on kuitenkin kehittämisen ja parantamisen varaa. Tämän työn tavoite on kuvata lisämateriaalin syntyprosessi. Työn tarkoitus on esittää kehitysehdotuksia tämän prosessin parantamiseksi.
Tutkimus rajattiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa koskemaan viittä juttukokonaisuutta, joihin jokaiseen sisältyi erityyppistä lisämateriaalia.
Tutkimusaineistoon sisältyivät viiden juttukokonaisuuden ja lisämateriaalien lisäksi teemahaastattelun keinoin hankitut tiedot. Aineisto käytiin läpi käyttäen tapaustutkimusta. Aineistonkeruu toteutettiin syyskuun 2011 ja tammikuun 2012 välisenä aikana.
Tutkimuksessa selvisi, että toimittajien rooli on olennainen uuden idean esille tuomisessa. Lisäksi kävi ilmi, että kun lisämateriaalia tuotti kokenut verkkojournalisti, sähköisiin välineisiin päätyvä sisältö suunniteltiin samaan aikaan kuin painettuun lehteen. Muissa tapauksissa lisämateriaalin tuotantoprosessi käynnistyi vasta painetun lehden jutun valmistumisen jälkeen. Tutkimuksessa selvisi myös verkkotoimituksen korvaamaton rooli lisämateriaalin viimeistelyssä ja julkaisussa.
Painetun lehden jutuista jalostuva lisämateriaali tuo sisältöä Suomen Kuvalehden iPad-versioon sekä verkkopalveluun. Sen tuotantoprosessissa on kuitenkin kehittämisen ja parantamisen varaa. Tämän työn tavoite on kuvata lisämateriaalin syntyprosessi. Työn tarkoitus on esittää kehitysehdotuksia tämän prosessin parantamiseksi.
Tutkimus rajattiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa koskemaan viittä juttukokonaisuutta, joihin jokaiseen sisältyi erityyppistä lisämateriaalia.
Tutkimusaineistoon sisältyivät viiden juttukokonaisuuden ja lisämateriaalien lisäksi teemahaastattelun keinoin hankitut tiedot. Aineisto käytiin läpi käyttäen tapaustutkimusta. Aineistonkeruu toteutettiin syyskuun 2011 ja tammikuun 2012 välisenä aikana.
Tutkimuksessa selvisi, että toimittajien rooli on olennainen uuden idean esille tuomisessa. Lisäksi kävi ilmi, että kun lisämateriaalia tuotti kokenut verkkojournalisti, sähköisiin välineisiin päätyvä sisältö suunniteltiin samaan aikaan kuin painettuun lehteen. Muissa tapauksissa lisämateriaalin tuotantoprosessi käynnistyi vasta painetun lehden jutun valmistumisen jälkeen. Tutkimuksessa selvisi myös verkkotoimituksen korvaamaton rooli lisämateriaalin viimeistelyssä ja julkaisussa.