Activation of New Functionality to Enterprise Resource Planning Systems: Case TeliaSonera’s SAP Enhancement Packages
Kainulainen, Miika (2012)
Kainulainen, Miika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204124339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204124339
Tiivistelmä
Toiminnanohjausjärjestelmät ovat jo pitkään olleet elinehto sekä suur- että pienyrityksille niiden mahdollistaman tehokkaan tiedonhallinnan ansioista. Yleinen tapa kehittää niitä, toisin sanoen hankkia uusia toiminnallisuuksia, on ollut tavallisesti joko kokonaan uuden toiminnanohjausjärjestelmä version implementoiminen tai vanhan version koodipohjainen räätälöiminen. Suuryritysten näkökulmasta versiopäivitykset ovat yleensä olleet liian harvoin toistuvia ja silloinkin työläitä, kun taas toiminnanohjausjärjestelmän räätälöinnin on katsottu usein itsessään olevan liian kallista.
Insinöörityön tavoitteena oli selvittää SAP-toiminnanohjausjärjestelmän parannuspakettien avulla, mikä HCM (Human Capital Management) -sektorin toiminnallisuus sopisi parhaiten TeliaSoneran tarpeisiin. SAP jakaa parannuspakettiensa toiminnallisuudet eri toiminta-alueille eli sektoreille siten, että kukin SAP-moduuli, kuten esimerkiksi finanssitoiminnot, saavat omat toiminnallisuutensa. SAP:n käyttäjän näkökulmasta toiminallisuuksia kannattaa aktivoida vain niiltä sektoreilta, joiden vastaavat SAP-moduulit ovat jo ennestään käytössä kyseisessä yrityksessä. Insinöörityössä rajattiin toiminnallisuuksien kartoitus vain HCM-sektorille, koska otos olisi muuten ollut liian laaja. Parannuspaketit taas ovat SAP:n tapa tuoda uutta toiminnallisuutta SAP ERP 6.0 -nimiselle toiminnanohjausjärjestelmälle, joka on suunnattu ensisijaisesti suuryritysten tarpeisiin.
Parhaan toiminnallisuuden selvitysprosessi eteni siten, että ensin kartoitettiin, mitä toiminnallisuuksia SAP:n
HCM-sektori sisältää, jonka jälkeen niiden määrää ruvettiin
vähentämään avointen haastattelujen perusteella TeliaSoneran edustajan ja työn ohjaajan Mika Karvisen kanssa. Kun toiminnallisuuksien parhaimmisto oli saatu selville, ne pisteytettiin strukturoidun kysymyslomakkeen avulla.
HCM-sektorin paras toiminnallisuus, Employee Self-Services on Webdynpro ABAP, TeliaSoneran tarpeisiin saatiin selvitettyä. Haasteina valintaprosessin aikana olivat kuitenkin useimpien toiminnallisuuksien kytkeytyminen toisiinsa, toiminnallisuuksien epärelevantit ominaisuudet TeliaSoneran kannalta sekä toiminnallisuuksien vertailtavuuden hankaluus. Näiden haasteiden tunnistaminen auttaa TeliaSoneraa jatkossa löytämään parhaat toiminnallisuudet myös muilta SAP:n toiminta-alueilta kuin vain HCM-sektorilta.
Insinöörityön tavoitteena oli selvittää SAP-toiminnanohjausjärjestelmän parannuspakettien avulla, mikä HCM (Human Capital Management) -sektorin toiminnallisuus sopisi parhaiten TeliaSoneran tarpeisiin. SAP jakaa parannuspakettiensa toiminnallisuudet eri toiminta-alueille eli sektoreille siten, että kukin SAP-moduuli, kuten esimerkiksi finanssitoiminnot, saavat omat toiminnallisuutensa. SAP:n käyttäjän näkökulmasta toiminallisuuksia kannattaa aktivoida vain niiltä sektoreilta, joiden vastaavat SAP-moduulit ovat jo ennestään käytössä kyseisessä yrityksessä. Insinöörityössä rajattiin toiminnallisuuksien kartoitus vain HCM-sektorille, koska otos olisi muuten ollut liian laaja. Parannuspaketit taas ovat SAP:n tapa tuoda uutta toiminnallisuutta SAP ERP 6.0 -nimiselle toiminnanohjausjärjestelmälle, joka on suunnattu ensisijaisesti suuryritysten tarpeisiin.
Parhaan toiminnallisuuden selvitysprosessi eteni siten, että ensin kartoitettiin, mitä toiminnallisuuksia SAP:n
HCM-sektori sisältää, jonka jälkeen niiden määrää ruvettiin
vähentämään avointen haastattelujen perusteella TeliaSoneran edustajan ja työn ohjaajan Mika Karvisen kanssa. Kun toiminnallisuuksien parhaimmisto oli saatu selville, ne pisteytettiin strukturoidun kysymyslomakkeen avulla.
HCM-sektorin paras toiminnallisuus, Employee Self-Services on Webdynpro ABAP, TeliaSoneran tarpeisiin saatiin selvitettyä. Haasteina valintaprosessin aikana olivat kuitenkin useimpien toiminnallisuuksien kytkeytyminen toisiinsa, toiminnallisuuksien epärelevantit ominaisuudet TeliaSoneran kannalta sekä toiminnallisuuksien vertailtavuuden hankaluus. Näiden haasteiden tunnistaminen auttaa TeliaSoneraa jatkossa löytämään parhaat toiminnallisuudet myös muilta SAP:n toiminta-alueilta kuin vain HCM-sektorilta.