Kerro, kerro kuva, mikä on työssä tärkeää? : Valokuva työ- ja elinkeinotoimiston työntekijän arjesta
Pitkänen-Pääkkönen, Marjaana (2012)
Pitkänen-Pääkkönen, Marjaana
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204114306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204114306
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa tietoa valokuvaprosessin käyttömahdollisuudesta: työn merkityksen ja arvojen kuvaajana. Toisaalta opinnäytetyön tarkoitus on tutkia, millaisia voimaantumisen tunteita valokuvaprosessista on löydettävissä sekä kuvata omaa ammatillista kasvua. Esittelen valokuvaprosessin yksityiskohtaisesti. Näin ollen muutkin työyhteisöt voivat hyödyntää opinnäytetyössä käyttämääni luovaa toiminnallista menetelmää.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön viitekehys on sosiaalipedagoginen ja siihen kuuluu osana sosiokulttuurinen innostaminen. Työn keskeisenä käsitteenä on esitellä voimauttavan valokuvan pedagoginen menetelmä ja opinnäytetyön punaisena lankana on empowerment, voimaantuminen. Valokuvaprosessi on yksi esimerkki luovan, toiminnallisen menetelmän käytöstä. Kohderyhmään kuuluivat valokuvaprosessiin vapaaehtoisesti osallistuneet Kuopion työ- ja elinkeinotoimiston työntekijät.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on osallistava toimintatutkimus, missä tutkin valokuvaprosessia, voimaantumisen tunteita sekä omaa kasvua. Tutkimusmenetelmänä käytin haastattelua, havainnointia ja lomakekyselyä sekä hyödynsin omaa oppimispäiväkirjaa. Tutkimusotteeni on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen.
Keskeiset tutkimustulokset:
Arvot välittyivät hyvin valokuvien kautta. Kuopion työ- ja elinkeinotoimiston viidestä arvosta tuli selkeästi esille valokuvista neljä arvoa. Jos tehtävä toistettaisiin samasta aiheesta: mikä on työssä tärkeää, niin jokainen prosessiin osallistuja ottaisi samanlaisen valokuvan. Arvot ovat pysyviä. Valokuvaprosessi tuotti voimaantumisen näkökulmasta seuraavia tunteita: ammatillista kasvua, innostuneisuutta, energisyyttä ja kykyä ymmärtää oman työn merkitystä. Prosessiin osallistujat eivät juuri kokeneet ennakkoasennetta tai kaaoksen tunnetta. Valokuva toi esille tunteita, mitkä oli koettu puolitoista vuotta sitten tehdyn valokuvaprosessin aikana, joten valokuvan kautta voidaan palauttaa mieleen erilaisia tunteita.
Johtopäätökset:
Valokuvaa voidaan hyödyntää monenlaisissa tilanteissa toiminnallisena menetelmänä. Valokuvaa voidaan pitää hyvänä välineenä ymmärtää oman työn merkitystä. Voimaantuminen on moniselitteinen asia, eikä toista ihmistä voi voimaannuttaa. Opinnäytetyö ei anna kokonaiskuvaa siitä, miten arvot tulevat esille Kuopion TE-toimiston arkityössä, koska tutkimusjoukko oli pieni. Arvokeskustelun jatkaminen ja sen tutkiminen, miten arvot näkyvät TE-toimiston arjessa, olisi hyvä jatkotutkimuk-sen aihe. Toisaalta jatkotutkimuksen aiheena voisi olla valokuvamenetelmän hyödyntäminen työyhteisön muutostilanteessa. Mitä vaikutusta sillä olisi, jos menetelmää käytettäisiin työn kehittämiseen eikä osallistuminen olisi vapaaehtoista.
Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa tietoa valokuvaprosessin käyttömahdollisuudesta: työn merkityksen ja arvojen kuvaajana. Toisaalta opinnäytetyön tarkoitus on tutkia, millaisia voimaantumisen tunteita valokuvaprosessista on löydettävissä sekä kuvata omaa ammatillista kasvua. Esittelen valokuvaprosessin yksityiskohtaisesti. Näin ollen muutkin työyhteisöt voivat hyödyntää opinnäytetyössä käyttämääni luovaa toiminnallista menetelmää.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön viitekehys on sosiaalipedagoginen ja siihen kuuluu osana sosiokulttuurinen innostaminen. Työn keskeisenä käsitteenä on esitellä voimauttavan valokuvan pedagoginen menetelmä ja opinnäytetyön punaisena lankana on empowerment, voimaantuminen. Valokuvaprosessi on yksi esimerkki luovan, toiminnallisen menetelmän käytöstä. Kohderyhmään kuuluivat valokuvaprosessiin vapaaehtoisesti osallistuneet Kuopion työ- ja elinkeinotoimiston työntekijät.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on osallistava toimintatutkimus, missä tutkin valokuvaprosessia, voimaantumisen tunteita sekä omaa kasvua. Tutkimusmenetelmänä käytin haastattelua, havainnointia ja lomakekyselyä sekä hyödynsin omaa oppimispäiväkirjaa. Tutkimusotteeni on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen.
Keskeiset tutkimustulokset:
Arvot välittyivät hyvin valokuvien kautta. Kuopion työ- ja elinkeinotoimiston viidestä arvosta tuli selkeästi esille valokuvista neljä arvoa. Jos tehtävä toistettaisiin samasta aiheesta: mikä on työssä tärkeää, niin jokainen prosessiin osallistuja ottaisi samanlaisen valokuvan. Arvot ovat pysyviä. Valokuvaprosessi tuotti voimaantumisen näkökulmasta seuraavia tunteita: ammatillista kasvua, innostuneisuutta, energisyyttä ja kykyä ymmärtää oman työn merkitystä. Prosessiin osallistujat eivät juuri kokeneet ennakkoasennetta tai kaaoksen tunnetta. Valokuva toi esille tunteita, mitkä oli koettu puolitoista vuotta sitten tehdyn valokuvaprosessin aikana, joten valokuvan kautta voidaan palauttaa mieleen erilaisia tunteita.
Johtopäätökset:
Valokuvaa voidaan hyödyntää monenlaisissa tilanteissa toiminnallisena menetelmänä. Valokuvaa voidaan pitää hyvänä välineenä ymmärtää oman työn merkitystä. Voimaantuminen on moniselitteinen asia, eikä toista ihmistä voi voimaannuttaa. Opinnäytetyö ei anna kokonaiskuvaa siitä, miten arvot tulevat esille Kuopion TE-toimiston arkityössä, koska tutkimusjoukko oli pieni. Arvokeskustelun jatkaminen ja sen tutkiminen, miten arvot näkyvät TE-toimiston arjessa, olisi hyvä jatkotutkimuk-sen aihe. Toisaalta jatkotutkimuksen aiheena voisi olla valokuvamenetelmän hyödyntäminen työyhteisön muutostilanteessa. Mitä vaikutusta sillä olisi, jos menetelmää käytettäisiin työn kehittämiseen eikä osallistuminen olisi vapaaehtoista.