Verkkokauppa sisustusalan liikkeelle
Tuominen, Niilo (2012)
Tuominen, Niilo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204114303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204114303
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli verkkokaupan suunnitteleminen sisustusalan liikkeelle. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville mitä asioita ja toimintoja kuluttajat pitävät tärkeinä verkkokaupassa sekä kivijalkamyymälässä. Samalla selvitettiin onko sisus-tusalan verkkokaupalle kysyntää ja mitä tuotteita siellä tulisi tarjota. Tutkimus suori-tettiin Sisustustalo Ribbonille, jonka toimintaa on sisustustavara- ja huonekalukauppa yksityisille sekä yritysasiakkaille.
Teoriaosion alussa käsiteltiin sisustusalaa yleisesti historiasta tämän päivän vallitseviin markkinoihin sekä tutustuttiin alan tuotteisiin ja palveluihin. Elektronista kauppaa käsittelevissä luvuissa tutkija esittelee pohjatiedon verkkokaupasta, sen toiminnoista ja sitä koskevasta lainsäädännöstä. Käsitteellinen viitekehys kuvaa sisustusalan tuotteiden ja palveluiden myyntiprosessia ja sen kanavia.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyn kohderyhmänä toimi verkkokauppaa käyttäneet sisustusalan asiakkaat. Tutkimusosio perustuu kyse-lylomakkeen vastauksiin sekä opinnäytetyön teoriaosioon. Tutkimusosiossa kirjoittaja analysoi ja käy läpi verkkokauppaa koskevia vastauksia ja muodostaa niiden pohjalta johtopäätöksiä sekä pohtii Sisustustalo Ribbonille toimintasuosituksia.
Tutkimuksen pohjalta rakentuu lukijalle kuva, mitä sisustusalan verkkokauppaan kannattaa sisällyttää ja millaisia asioita tulee ottaa huomioon sitä rakennettaessa.
Teoriaosion alussa käsiteltiin sisustusalaa yleisesti historiasta tämän päivän vallitseviin markkinoihin sekä tutustuttiin alan tuotteisiin ja palveluihin. Elektronista kauppaa käsittelevissä luvuissa tutkija esittelee pohjatiedon verkkokaupasta, sen toiminnoista ja sitä koskevasta lainsäädännöstä. Käsitteellinen viitekehys kuvaa sisustusalan tuotteiden ja palveluiden myyntiprosessia ja sen kanavia.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyn kohderyhmänä toimi verkkokauppaa käyttäneet sisustusalan asiakkaat. Tutkimusosio perustuu kyse-lylomakkeen vastauksiin sekä opinnäytetyön teoriaosioon. Tutkimusosiossa kirjoittaja analysoi ja käy läpi verkkokauppaa koskevia vastauksia ja muodostaa niiden pohjalta johtopäätöksiä sekä pohtii Sisustustalo Ribbonille toimintasuosituksia.
Tutkimuksen pohjalta rakentuu lukijalle kuva, mitä sisustusalan verkkokauppaan kannattaa sisällyttää ja millaisia asioita tulee ottaa huomioon sitä rakennettaessa.