Elokuvan katselukokemus laittoman internetlatauksen maailmassa : tapaus Rakkautta & Anarkiaa
Filosof, Valter (2012)
Lataukset:
Filosof, Valter
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204114279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204114279
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä etsitään elämyksellisyyttä elokuvafestivaalikokemuksesta ja verrataan sitä laittomaan lataukseen ja sen kokemukseen. Tutkimuskohteena on Rakkautta & Anarkiaa –elokuvafestivaali ja elokuvien laiton lataus internetistä. Tarkoituksena on selvittää onko se uhka festivaalikokemukselle, ja miten nämä kokemukset eroavat toisistaan, sekä mitä lataajalle voi käytännössä käydä jäädessään kiinni lain kouraan.
Tutkimuksen avuksi on käytetty erilaisia menetelmiä. Aihetta on lähestytty eri puolilta erilaisilla haastattelu- ja –kartoitusmenetelmillä. Tarinallistetulla asiantuntijahaastattelulla on haettu informatiivista tietoa festivaalista sen pitkäaikaiselta johtajalta. Aitoja tuntemuksia ja elämyksellisyyttä on taas etsitty festivaalin yleisön avulla heidän kertomien kokemustarinoiden kautta. Näitä analysoimalla on yritetty löytää syitä festivaalin menestykseen jatkossakin, vaikka laiton lataus yleistyisikin. Festivaalielokuvien kartoituksella etsittiin konkreettisia faktoja näiden elokuvien saatavuudesta laittomin keinoin internetin välityksellä. Aihepiiriin on lisäksi sovellettu Pinen ja Gilmoren elämysteoriota.
Työn tuloksista käy ilmi, että festivaalikokemus ei itsessään ole uhan alaisena. Ensiksi suurta osaa festivaalielokuvista ei löydy ennen tai sen aikana laittomasti ladattavina versioina. Toiseksi kokemukset eroavat niin paljon, että kysymyksessä on sen kaksi eri ääripäätä. Mm. kokemustarinoiden perusteella voidaan päätellä, että elokuvat koetaan täysin eri tavalla festivaalin aikana, kun muuten. Samat elokuvat laittomina latauksina ovat parhaimmillaan katsojalle vain hätäkeino. Festivaalilla koetut hetket ja niistä syntyneet muistot, siellä alkaneet traditiot ja siellä tapahtuneet kommellukset, sekä sen aikana solmitut ystävyyssuhteet ja tavatut elokuvavieraat tuovat erittäin paljon lisäarvoa festivaalin peruspalvelulle eli elokuville. Laiton lataus on samalla ongelma ja mahdollisuus, mutta tuloksista voidaan kuitenkin päätellä, että uhka se ei vielä toistaiseksi ole.
Pohdinnan jälkeen ja tuloksia analysoimalla yksittäisenä tärkeimpänä elämyksellisyyden tuottajana voidaan pitää itse festivaalin yleisöä.
Tutkimuksen avuksi on käytetty erilaisia menetelmiä. Aihetta on lähestytty eri puolilta erilaisilla haastattelu- ja –kartoitusmenetelmillä. Tarinallistetulla asiantuntijahaastattelulla on haettu informatiivista tietoa festivaalista sen pitkäaikaiselta johtajalta. Aitoja tuntemuksia ja elämyksellisyyttä on taas etsitty festivaalin yleisön avulla heidän kertomien kokemustarinoiden kautta. Näitä analysoimalla on yritetty löytää syitä festivaalin menestykseen jatkossakin, vaikka laiton lataus yleistyisikin. Festivaalielokuvien kartoituksella etsittiin konkreettisia faktoja näiden elokuvien saatavuudesta laittomin keinoin internetin välityksellä. Aihepiiriin on lisäksi sovellettu Pinen ja Gilmoren elämysteoriota.
Työn tuloksista käy ilmi, että festivaalikokemus ei itsessään ole uhan alaisena. Ensiksi suurta osaa festivaalielokuvista ei löydy ennen tai sen aikana laittomasti ladattavina versioina. Toiseksi kokemukset eroavat niin paljon, että kysymyksessä on sen kaksi eri ääripäätä. Mm. kokemustarinoiden perusteella voidaan päätellä, että elokuvat koetaan täysin eri tavalla festivaalin aikana, kun muuten. Samat elokuvat laittomina latauksina ovat parhaimmillaan katsojalle vain hätäkeino. Festivaalilla koetut hetket ja niistä syntyneet muistot, siellä alkaneet traditiot ja siellä tapahtuneet kommellukset, sekä sen aikana solmitut ystävyyssuhteet ja tavatut elokuvavieraat tuovat erittäin paljon lisäarvoa festivaalin peruspalvelulle eli elokuville. Laiton lataus on samalla ongelma ja mahdollisuus, mutta tuloksista voidaan kuitenkin päätellä, että uhka se ei vielä toistaiseksi ole.
Pohdinnan jälkeen ja tuloksia analysoimalla yksittäisenä tärkeimpänä elämyksellisyyden tuottajana voidaan pitää itse festivaalin yleisöä.