Asiakaspalautteen hyödyntäminen laadun kehittämisessä : kehittämishanke Hiidenmäen lasten- ja nuortenkodissa
Heiskanen, Kirsi (2012)
Heiskanen, Kirsi
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204104275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204104275
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena Hiidenmäen lasten- ja nuortenkodissa. Hiidenmäen lasten- ja nuortenkoti on 14paikkainen, yksityinen lastensuojelulaitos, joka tarjoaa yksilöllistä ja suunnitelmallista hoivaa ja huolenpitoa, tukea ja kasvatusta kuntien sosiaalitoimien huostaanottamille tai avohuollon tukitoimena sijoitettaville alle 18 -vuotiaille lapsille ja nuorille. Hiidenmäen lasten- ja nuortenkoti on aloittanut toimintansa vuoden 2008 alussa.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli löytää asiakaspalautteen perusteella Hiidenmäen lasten- ja nuortenkodin kasvatus- ja hoitotyön kehittämisen kohteet ja tehdä niihin konkreettiset toimenpide-ehdotukset. Kehittämisen kohteet nostettiin asiakaspalautteesta, joka kerättiin kehittämishanketta varten luodulla asiakaspalautekyselylomakkeilla. Asiakaspalautetta kerättiin Hiidenmäen lasten- ja nuortenkodissa asuvilta lapsilta ja nuorilta, heidän vanhemmiltaan sekä sosiaalityöntekijöiltä. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli Hiidenmäen lasten- ja nuortenkodin toiminnan kehittäminen pitkällä aikavälillä. Tarkoituksena oli aloittaa laadunhallintajärjestelmän luomista ja saada henkilöstö innostumaan sekä sitoutumaan laadun jatkuvaan kehittämiseen.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Toimintatutkimus etenee vaiheittain muodostaen jatkuvassa muutoksessa olevan spiraalin (Saari 2007, 123). Tämä kehittämishanke aloitettiin havainnoimalla ja reflektoinnin kautta siirryttiin suunnitteluun ja itse toimintaan. Tässä kehittämishankkeessa käytiin läpi toimintatutkimuksen yksi sykli ja aloitettiin seuraavaa. Kehittämishankkeeseen osallistui koko Hiidenmäen lasten- ja nuortenkodin henkilöstö.
Kehittämishankkeen tuloksena Hiidenmäen lasten- ja nuortenkodin kehittämisen kohteet saatiin selville ja niihin tehtiin toimenpide-ehdotukset. Kehittämishanke oli opettava kokemus ja oiva startti Hiidenmäen lasten- ja nuortenkodin kehittämistyölle.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli löytää asiakaspalautteen perusteella Hiidenmäen lasten- ja nuortenkodin kasvatus- ja hoitotyön kehittämisen kohteet ja tehdä niihin konkreettiset toimenpide-ehdotukset. Kehittämisen kohteet nostettiin asiakaspalautteesta, joka kerättiin kehittämishanketta varten luodulla asiakaspalautekyselylomakkeilla. Asiakaspalautetta kerättiin Hiidenmäen lasten- ja nuortenkodissa asuvilta lapsilta ja nuorilta, heidän vanhemmiltaan sekä sosiaalityöntekijöiltä. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli Hiidenmäen lasten- ja nuortenkodin toiminnan kehittäminen pitkällä aikavälillä. Tarkoituksena oli aloittaa laadunhallintajärjestelmän luomista ja saada henkilöstö innostumaan sekä sitoutumaan laadun jatkuvaan kehittämiseen.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Toimintatutkimus etenee vaiheittain muodostaen jatkuvassa muutoksessa olevan spiraalin (Saari 2007, 123). Tämä kehittämishanke aloitettiin havainnoimalla ja reflektoinnin kautta siirryttiin suunnitteluun ja itse toimintaan. Tässä kehittämishankkeessa käytiin läpi toimintatutkimuksen yksi sykli ja aloitettiin seuraavaa. Kehittämishankkeeseen osallistui koko Hiidenmäen lasten- ja nuortenkodin henkilöstö.
Kehittämishankkeen tuloksena Hiidenmäen lasten- ja nuortenkodin kehittämisen kohteet saatiin selville ja niihin tehtiin toimenpide-ehdotukset. Kehittämishanke oli opettava kokemus ja oiva startti Hiidenmäen lasten- ja nuortenkodin kehittämistyölle.