"Tule asiakkaaksi reilumpaan pankkiin" - Tapiola Pankin mainoskampanjan mittaaminen
Simonen, Annulii; Seppälä, Elina (2011)
Simonen, Annulii
Seppälä, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204104242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204104242
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja toteuttaa asiakaskysely Tapiola-ryhmälle Satakunnan alueella toteutetusta Tapiola Pankin mainoskampanjasta. Lisäksi tarkoituksena oli analysoida puhelinhaastatteluina tehdyn kyselyn tuloksia. Asiakaskyselyllä mitattiin mainoskampanjan tehoa omassa asiakaskannassa. Tutkittavia asioita olivat mainoksen huomioarvo ja tehokkuus sekä se, saiko mainos asiakkaat asioimaan Tapiola Pankissa. Lisäksi haluttiin selvittää Tapiola Pankin houkuttavuutta pankinvaihtotilanteessa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin markkinointiviestintää ja markkinointitutkimusta. Kampanjamainonnasta käsiteltiin erityisesti suoramainontaa, joka on työn keskeisiä lähtökohtia. Työn tulokset käsitteellistettiin kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin, eli aineisto esitettiin tilastollisesti.
Aineistonkeruu suoritettiin tekemällä 400 puhelinhaastattelua. Kyselylomakkeessa oli strukturoituja kysymyksiä sekä kaksi avointa kysymystä. Lomake laadittiin itse mainoksen sekä työn toimeksiantajalta kanssa käydyn keskustelun pohjalta.
Tutkimustuloksista selvisi, että mainoksen huomioarvo ei ollut suuri. Vain neljäsosa vastanneista muisti nähneensä mainoksen. Näistäkin vain puolet oli lukenut mainoksen osittain tai kokonaan. Lisäksi selvisi, että mainos ei ollut saanut kyselyyn vastanneita asioimaan Tapiola Pankissa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin markkinointiviestintää ja markkinointitutkimusta. Kampanjamainonnasta käsiteltiin erityisesti suoramainontaa, joka on työn keskeisiä lähtökohtia. Työn tulokset käsitteellistettiin kvantitatiivisen tutkimuksen keinoin, eli aineisto esitettiin tilastollisesti.
Aineistonkeruu suoritettiin tekemällä 400 puhelinhaastattelua. Kyselylomakkeessa oli strukturoituja kysymyksiä sekä kaksi avointa kysymystä. Lomake laadittiin itse mainoksen sekä työn toimeksiantajalta kanssa käydyn keskustelun pohjalta.
Tutkimustuloksista selvisi, että mainoksen huomioarvo ei ollut suuri. Vain neljäsosa vastanneista muisti nähneensä mainoksen. Näistäkin vain puolet oli lukenut mainoksen osittain tai kokonaan. Lisäksi selvisi, että mainos ei ollut saanut kyselyyn vastanneita asioimaan Tapiola Pankissa.