Sankarittarien matka : Toiminnallisen pienryhmän mahdollisuudet vuorovaikutuksen rakentajana maahanmuuttaja- ja valtaväestön tyttöjen välillä
Sorell, Anni-Reetta (2012)
Sorell, Anni-Reetta
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204094227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204094227
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee toiminnallisen pienryhmän mahdollisuuksia toimia sillanrakentajana valtaväestön tyttöjen ja maahanmuuttajatyttöjen välillä, sekä monikulttuurisen tyttöryhmän vuorovaikutuksen kehittymistä. Työ pyrkii vastaamaan monikulttuurisen nuorisotyön haasteeseen, jossa ainoastaan maahanmuuttajille kohdennettu toiminta ei mahdollista kohtaamista valtaväestön nuorten kanssa. Toiminnallisessa pienryhmässä kokeiltiin kohtaamisen mahdollistamista ilman perinteisesti monikulttuuriseen työhön liitettyjä teemoja, kuten kulttuurien ja niiden tapojen esittelyä. Tavoitteena oli antaa tilaa jokaiselle ryhmän jäsenelle tulla kohdatuksi yksilönä ja oman tarinansa kautta, ilman kulttuurillisia ennakko-odotuksia.
Ryhmätoiminta toteutettiin opinnäytetyön tilaajan, Turun Tyttöjen Talon, toiminnassa 18–22-vuotiaille tytöille. Ryhmä toimi nimellä Oman elämänsä sankarittaret. Käytettyjen menetelmien tavoitteena oli tukea tyttöjen itsenäistymistä ja itsetuntemusta sekä antaa mahdollisuus luoda kontakteja samassa ikävaiheessa oleviin tyttöihin. Ryhmässä ei erikseen tuotu esiin monikulttuurisuutta, vaan toiminta perustui yhteiselle matkalle itseensä paremmin tutustuen ja omia ajatuksia jakaen.
Tutkimus tehtiin osallistuvan havainnoinnin kautta, jossa ohjaajatyöpari toimi sekä ryhmän vetäjinä että havainnoijina. Keskeisenä teoreettisena viitekehyksenä toimivat tuoreet tutkimukset monikulttuurisesta nuorisotyöstä sekä arkipäivän rasismin ilmenemisestä koulumaailmassa. Opinnäytetyössä kuvataan ryhmätoiminnassa käytetty menetelmä, vuorovaikutuksen kehittyminen ryhmän toimimisen aikana, sekä toiminnan kautta havaitut tulokset ja kehittämisen tarpeet.
Tutkimus osoitti toiminnallisuuden alentavan kohtaamisen kynnystä maahanmuuttajatyttöjen ja valtaväestön tyttöjen kesken. Sitoutuminen vapaaehtoisesti pienryhmätoimintaan yhteisen kiinnostavan aiheen ääreen mahdollisti kulttuurien välisen kohtaamisen. Monikulttuurisen nuorisotyön tulisi mahdollistaa valtaväestön ja maahanmuuttajien kohtaaminen, jonka kautta yhteiselo monikulttuurisessa yhteiskunnassa helpottuu. Opinnäytetyössä käytetty malli mallinnettiin havaintojen pohjalta Turun Tyttöjen Talon käyttöön opintojen erillisenä kehitysprojektina.
Ryhmätoiminta toteutettiin opinnäytetyön tilaajan, Turun Tyttöjen Talon, toiminnassa 18–22-vuotiaille tytöille. Ryhmä toimi nimellä Oman elämänsä sankarittaret. Käytettyjen menetelmien tavoitteena oli tukea tyttöjen itsenäistymistä ja itsetuntemusta sekä antaa mahdollisuus luoda kontakteja samassa ikävaiheessa oleviin tyttöihin. Ryhmässä ei erikseen tuotu esiin monikulttuurisuutta, vaan toiminta perustui yhteiselle matkalle itseensä paremmin tutustuen ja omia ajatuksia jakaen.
Tutkimus tehtiin osallistuvan havainnoinnin kautta, jossa ohjaajatyöpari toimi sekä ryhmän vetäjinä että havainnoijina. Keskeisenä teoreettisena viitekehyksenä toimivat tuoreet tutkimukset monikulttuurisesta nuorisotyöstä sekä arkipäivän rasismin ilmenemisestä koulumaailmassa. Opinnäytetyössä kuvataan ryhmätoiminnassa käytetty menetelmä, vuorovaikutuksen kehittyminen ryhmän toimimisen aikana, sekä toiminnan kautta havaitut tulokset ja kehittämisen tarpeet.
Tutkimus osoitti toiminnallisuuden alentavan kohtaamisen kynnystä maahanmuuttajatyttöjen ja valtaväestön tyttöjen kesken. Sitoutuminen vapaaehtoisesti pienryhmätoimintaan yhteisen kiinnostavan aiheen ääreen mahdollisti kulttuurien välisen kohtaamisen. Monikulttuurisen nuorisotyön tulisi mahdollistaa valtaväestön ja maahanmuuttajien kohtaaminen, jonka kautta yhteiselo monikulttuurisessa yhteiskunnassa helpottuu. Opinnäytetyössä käytetty malli mallinnettiin havaintojen pohjalta Turun Tyttöjen Talon käyttöön opintojen erillisenä kehitysprojektina.