YRITYSTOIMINNAN HAASTEET VASTAVALMISTUNEELLE MUUSIKOLLE : Yrittäjyys muusikon koulutuksessa
Mölsä, Reetta (2012)
Mölsä, Reetta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204094220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204094220
Tiivistelmä
Luovien toimialojen kehittäminen on monissa maissa valittu kansainvälisen kilpailukyvyn avainstrategiaksi. Suomessakin luova talous on kirjattu yhdeksi kansantalouden merkittävimmäksi tulevaisuuden tekijäksi, mutta käytännössä kehitystyössä ei olla päästy strategioita pidemmälle. Musiikkiala on nimetty maamme kulttuuriliiketoiminnan kehittyneimmäksi toimialaksi. Kuitenkin niin musiikkialan asiantuntijoiden kuin opetusministeriön toimeksi antamien selvitystenkin mukaan liiketoimintaosaamisen kehitys alalla on hidasta. Selvityksissä muusikon koulutuksen heikkoutena on pidetty juuri liiketoimintaosaamisen puutteellisuutta.
Muusikon ammattiin valmistuu vuosittain suuri määrä opiskelijoita niin toisen asteen kuin korkeakoulujenkin koulutusohjelmista, mutta itsensä elättäminen muusikkona on haasteellista. Suomen musiikkialan liiketoimintaa luonnehditaan kirjavaksi. Alalla toimii kansainvälisiä bisnesjättejä, mutta myös huomattava määrä yksinyrittäjiä, joilta puuttuu liiketaloudellinen osaaminen ja käsitteistö.
Tällä opinnäytetyöllä haluttiin osoittaa liiketoimintaosaamisen tärkeys muusikon työssä. Tutkimusaiheena työssä oli muusikon yrittäjyys ja yrittäjyyskoulutus. Opinnäytetyössä kartoitettiin muusikon ammattitutkintoon sisältyvän yrittäjyyskoulutuksen tilaa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, tarjoaako koulutus riittävät valmiudet musiikkialan haasteisiin. Tutkimuksessa etsittiin muusikon yrittäjyyden ongelmakohtia ja yritystoiminnan aloittamisen haasteita. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin haastattelemalla Jyväskylän ammattiopistosta valmistuneita muusikkoyrittäjiä, koulutusohjelman koulutuspäällikköä sekä musiikkialalla jo vuosia toiminutta yrittäjää. Haastattelut toteutettiin teemahaastetteluin.
Tutkimuksessa todettiin, että valmistuneet muusikkoyrittäjät pitivät koulutukseensa sisältynyttä yrittäjyysvalmennusta riittämättömänä. He olivat tyytymättömiä yrittäjyyskoulutuksen vähäiseen määrään sekä epäkäytännölliseen toteutukseen ja sisältöön. Tutkimuksessa kuitenkin ilmeni, että muusikon koulutuksen opetussuunnitelmaa kehitetään parhaillaan yrittäjyyttä korostavaan suuntaan.
Muusikon ammattiin valmistuu vuosittain suuri määrä opiskelijoita niin toisen asteen kuin korkeakoulujenkin koulutusohjelmista, mutta itsensä elättäminen muusikkona on haasteellista. Suomen musiikkialan liiketoimintaa luonnehditaan kirjavaksi. Alalla toimii kansainvälisiä bisnesjättejä, mutta myös huomattava määrä yksinyrittäjiä, joilta puuttuu liiketaloudellinen osaaminen ja käsitteistö.
Tällä opinnäytetyöllä haluttiin osoittaa liiketoimintaosaamisen tärkeys muusikon työssä. Tutkimusaiheena työssä oli muusikon yrittäjyys ja yrittäjyyskoulutus. Opinnäytetyössä kartoitettiin muusikon ammattitutkintoon sisältyvän yrittäjyyskoulutuksen tilaa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, tarjoaako koulutus riittävät valmiudet musiikkialan haasteisiin. Tutkimuksessa etsittiin muusikon yrittäjyyden ongelmakohtia ja yritystoiminnan aloittamisen haasteita. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin haastattelemalla Jyväskylän ammattiopistosta valmistuneita muusikkoyrittäjiä, koulutusohjelman koulutuspäällikköä sekä musiikkialalla jo vuosia toiminutta yrittäjää. Haastattelut toteutettiin teemahaastetteluin.
Tutkimuksessa todettiin, että valmistuneet muusikkoyrittäjät pitivät koulutukseensa sisältynyttä yrittäjyysvalmennusta riittämättömänä. He olivat tyytymättömiä yrittäjyyskoulutuksen vähäiseen määrään sekä epäkäytännölliseen toteutukseen ja sisältöön. Tutkimuksessa kuitenkin ilmeni, että muusikon koulutuksen opetussuunnitelmaa kehitetään parhaillaan yrittäjyyttä korostavaan suuntaan.