Mikkelin seudun lvi-yritysten palvelukyky ja kehittämistarpeet omakoti- ja vapaa-ajan asuntorakentamisessa
Paju, Niina; Koivu, Alma (2012)
Paju, Niina
Koivu, Alma
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204054177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204054177
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Mikkelin seudun lvi-yritysten palvelukyky ja kehittämis-tarpeet omakoti- ja vapaa-ajan asuntorakentamisessa Etelä-Savon kauppakamarin toimeksiannosta. Selvi-tys toteutettiin kyselylomakkeella käyttämällä Webropol-kyselytyökalua.
Etelä-Savon alueelle rakennetaan vuosittain noin 500 uutta vapaa-ajanasuntoa ja muu rakentaminen painottuu omakotitalojen rakentamiseen. Alueella toimii noin 50 lvi-alan yritystä, jotka hoitavat omakoti- ja vapaa-ajan asuntorakentamista. Kyselyn lähetimme 46 yritykselle ja vastausprosentiksi saimme 26 %.
Selvitimme muun muassa yritysten toimialueita, yhteistyötä muiden yritysten ja viranomaisten kanssa, yritysten kohtaamia ongelmia ja puutteita alueella sekä asiakaspalvelun tasoa. Saimme selville markki-nointikanavia sekä yritysten toimintatapoja kohteen luovutuksen yhteydessä.
Kyselyssä saatiin selville, että alueen yrityksillä on töitä, mutta yritysten mielestä kilpailu on kovaa. Alueelta puuttuu pätevää työvoimaa ja elektronisten ja piensähkötyökalujen huoltoa tarjoavia yrityksiä. Myös tarvikkeiden saanti kestää, kun tuotteita joudutaan tilaamaan. Vastauksista tuli ilmi, että yritysten maine leviää nopeasti puskaradion kautta ja asiakaspalveluun tulisi kiinnittää huomiota enemmän. Tyytyväinen asiakas levittää hyvää mainetta eteenpäin.
Etelä-Savon alueelle rakennetaan vuosittain noin 500 uutta vapaa-ajanasuntoa ja muu rakentaminen painottuu omakotitalojen rakentamiseen. Alueella toimii noin 50 lvi-alan yritystä, jotka hoitavat omakoti- ja vapaa-ajan asuntorakentamista. Kyselyn lähetimme 46 yritykselle ja vastausprosentiksi saimme 26 %.
Selvitimme muun muassa yritysten toimialueita, yhteistyötä muiden yritysten ja viranomaisten kanssa, yritysten kohtaamia ongelmia ja puutteita alueella sekä asiakaspalvelun tasoa. Saimme selville markki-nointikanavia sekä yritysten toimintatapoja kohteen luovutuksen yhteydessä.
Kyselyssä saatiin selville, että alueen yrityksillä on töitä, mutta yritysten mielestä kilpailu on kovaa. Alueelta puuttuu pätevää työvoimaa ja elektronisten ja piensähkötyökalujen huoltoa tarjoavia yrityksiä. Myös tarvikkeiden saanti kestää, kun tuotteita joudutaan tilaamaan. Vastauksista tuli ilmi, että yritysten maine leviää nopeasti puskaradion kautta ja asiakaspalveluun tulisi kiinnittää huomiota enemmän. Tyytyväinen asiakas levittää hyvää mainetta eteenpäin.