En studie om kommunikation via modebloggar : Case "5 inch and up"
Frick, Joanna (2012)
Frick, Joanna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204044164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204044164
Tiivistelmä
En studie om kommunikation via modebloggar är en undersökning om hur modebloggare och företag samarbetar för att kommunicera på ett effektivt sätt och nå så många läsare som möjligt med hjälp av kommunikationen. Modebloggarna har verkligen imponerat företagen med sin snabbhet. Ingen annan mediakanal är lika snabb på att uppdatera information och bilder som bloggar. Ingen annan mediakanal kan heller sprida information lika snabbt. Företagen väljer allt oftare att samarbeta med kända bloggare eftersom de vet hur mycket läsare varje inlägg når. Traditionella markandsföringsåtgärder på t.ex. TV och radio fungerar inte lika effektivt som tidigare, det beror på det snabba tillväxten av sociala medier.
På basen av teorin om marknadskommunikation har jag byggt upp en modell för att undersöka kommunikationsspridningen via modebloggar med vilken jag sedan analyserar mitt case, modebloggen ”5 inch and up” A study of communication through fashion blogs is a study of how fashion bloggers and companies team up to communicate effectively and reach as many readers as possible by means of communication. Fashion blogs have really impressed companies with its speed. No other media channel is just as quick to update the information and images to blogs. No other media channels can also spread information as quickly.
Companies are increasingly choosing to work with famous bloggers because they know how many readers each post reach. Traditional marketing operations, for example, TV and radio do not work as effectively as before, due to the rapid growth of social media.
Based on the theory of marketingcommunication, I have built a model to better understand the spreading of communication through fashion blogs with which I then analyze my case, fashion blog ”5 inch and up”.
På basen av teorin om marknadskommunikation har jag byggt upp en modell för att undersöka kommunikationsspridningen via modebloggar med vilken jag sedan analyserar mitt case, modebloggen ”5 inch and up”
Companies are increasingly choosing to work with famous bloggers because they know how many readers each post reach. Traditional marketing operations, for example, TV and radio do not work as effectively as before, due to the rapid growth of social media.
Based on the theory of marketingcommunication, I have built a model to better understand the spreading of communication through fashion blogs with which I then analyze my case, fashion blog ”5 inch and up”.